Předmět: Simulační metody ve výuce ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Simulační metody ve výuce ošetřovatelství
Kód předmětu UOP/OSIMU
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Betlehem József, prof. Ph.D.
  • Dolák František, Mgr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Cíle a úkoly simulačního výuky v ošetřovatelství Příprava prostředí simulačních učeben Nástroje, technologie a scénář simulační výuky Úkoly pedagoga/instruktora výuky Lineární a cyklická struktura výukového materiálu, plánování praktické výuky Hodnocení, monitorování a měření v praktické výuce

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Simulace hraje v procesu výuky a učení nejrůznějšího vzdělávání v oblasti zdravotní péče zásadní roli. Většina zdravotnických povolání vyžaduje na konci zdravotnického vzdělávání určitou úroveň dovedností získaných v jeho průběhu. Vyučování a učení založené na simulaci je uznáváno a oceňováno jako účinný vzdělávací nástroj u mnoha profesi s vysokou rizikovostí a vysokou spolehlivostí. Kromě základního praktického vzdělávání by trvalé vzdělávání v lékařských a zdravotnických vědách nebylo úplné bez nejnovější zdravotnické simulační technologie. Vzdělávání za pomoci simulace je založeno na filozofii, že dovednosti se nejlépe osvojují, když má člověk příležitost k záměrnému procvičování v kontrolovaném prostředí. Vyučování a učení na bázi simulace je možno použít pro celou řadu účelů, od rozvoje procedurálních dovedností přes týmovou práci a klinické uvažování po seznamování studentů se světem odborné praxe. Cílem kurzu je poskytnout přehled o nejrůznějších krocích vývoje vzdělávací technologie obecně i o jejich aplikaci na lékařskou a zdravotnickou vědu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Písemná zpráva (praxe založená na scénáři) o svobodně zvolené části praktického ošetřovatelského postupu, který by chtěl student naučit studenty ošetřovatelství (např. Jak naplánovat a zorganizovat scénář se simulačním nástrojem, při němž by se studenti mohli naučit BLS.)
Doporučená literatura
  • DÍAZ AGEA, J.L. Perceptions about the Self-Learning Methodology in Simulated Environments in Nursing Students: A Mixed Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2020.
  • GATEWOOD, E. Use of Simulation to Increase Self-Directed Learning for Nurse Practitioner Students. Journal of Nursing Education [online]. 58(2), 102-106 [cit. 2020-08-16]., 2020.
  • GIRZELSKA, J., GUZ, E., NIECKULA, M., DĄBROWSKI, M.. Medical simulation - innovation in nursing education. Pielegniarstwo XXI wieku / Nursing in the 21st Century [online]. 18(4), 231-235, 2019.
  • HUSTAD, J., JOHANNESEN, B., FOSSUM, M., HOVLAND, O.J.. Nursing students' transfer of learning outcomes from simulation-based training to clinical practice: a focus-group study. BMC Nursing [online]. 18(1) [cit. 2020-08-16]., 2019.
  • KO, E., CHOI, Y.-J.. Debriefing Model for Psychological Safety in Nursing Simulations: A Qualitative Study.. International Journal of Environmental Research and Public Health [online]. 17(8) [cit. 2020-08-16]., 2020.
  • MEUM, T.T., SLETTEB?, ?., FOSSUM, M. Improving the Use of Simulation in Nursing Education: Protocol for a Realist Review.. JMIR Research Protocols [online]. 9(4) [cit. 2020-08-16, 2020.
  • MURRAY, C., GRANT, M. J., HOWARTH, M. L., LEIGH, J. The use of simulation as a teaching and learning approach to support practice learning. Nurse Education in Practice Vol.8. No. 1. pp: 5-8, 2008.
  • NOGI, M. An evaluation of an interprofessional simulation training session on end-of-life-care conversations in the intensive care unit. Journal of Interprofessional Education & Practice [online]. 21 [cit. 2020-08-16]., 2020.
  • OKAMOTO, R. Effectiveness of simulation learning program for mastering public health nursing skills to enhance strength of community: A quasi-experimental design. Nurse Education Today [online]. 90 [cit. 2020-08-16]., 2020.
  • POWELL, M.E., SCROOBY, B., VAN GRAAN, A. Nurse educators' use and experiences with high-fidelity simulation in nursing programmes at a South African private higher education institution. International Journal of Africa Nursing Sciences [online]. 13 [cit. 2020-08-16]., 2020.
  • ROMERO, A., VALDERRAMA, D., GONZÁLEZ, J.D. Use of Robotic Simulation in the training of Nursing Students of the Faculty of Health Sciences: Perceptions.. Journal of Physics: Conference Series [online]. 1391 [cit. 2020-08-16]., 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr