Předmět: Vysokoškolská pedagogika, rétorika, didaktika a prezentace vědecké práce

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Vysokoškolská pedagogika, rétorika, didaktika a prezentace vědecké práce
Kód předmětu UOP/OVŠPE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Procházka Miroslav, PhDr. Ph.D., MBA
  • Bártlová Sylva, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hudáčková Andrea, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Aktuální otázky vysokého školství a vzdělávání, dokumenty vzdělávací politiky. Organizace studia na vysoké škole (vícestupňové studium, modulový a kreditový systém). Akademická profese (znaky, determinanty proměn, akademická dráha, struktura rolí a činností, kompetence vysokoškolského učitele). Vysokoškolští studenti a studium, specifika vzdělávání a motivace dospělých posluchačů (role, motivace, přístupy ke studiu, kognitivní styly). Teoretické a praktické otázky vysokoškolské výuky, konvenční a netradiční formy, aktivizující metody, strategie založené na individualizaci. Vyučovací metody a jejich aplikace v prostředí vysoké školy, příklady jednotlivých metod a zásad jejich využívání. Projektování a hodnocení na vysoké škole, konstrukce didaktických testů, psychohygiena zkoušky, metody ústního ověřování znalostí. Komunikace na vysoké škole, verbální a nonverbální komunikace v práci lektora, techniky sebeprezentace. Zátěžové komunikační situace při výuce na vysoké škole. Zátěž a stres a jeho zvládání v kontextu lektorské práce. Akademická kultura: interpersonální vztahy, kultura výuky a studia, sebereflexe vysokoškolského učitele. Rétorika (od řecké po současnou). Prezentace (od přípravy k vystoupení). Typy prezentace a principy jejich zpracování. Sestavení prezentace - strukturování informací. Druhy řečnických projevů. Publikace, druhy publikací. Vědecký odborný článek. Indexované časopisy, citační index, impakt faktor. Požadavky na časopisecké články a jejich struktura. Etické otázky prezentování a publikace výsledků. Etika a technika citování, citační ohlasy, bibliometrie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit posluchačům prostředí vysoké školy jako místo, v němž budou realizovat své první pedagogické zkušenosti. Posluchači získají přehled o koncepčních otázkách rozvoje vysokoškolské výuky, budou rozvíjeny pedagogicko-psychologické a didaktické kompetence ve vztahu k přípravě, realizaci a evaluaci vlastní výuky. Studenti získají informace ohledně publikování vědeckých odborných článků, citačního indexu a impakt faktoru

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Prezentace výstupů studentů, závěrečné kolokvium a hodnocení. Student předloží 2 články publikované v recenzovaném časopisu.
Doporučená literatura
  • BAILEY, S. Academic writing: A Handbook for International Students. 4th edn.. Abington, New York, Routledge, 2015.
  • Buchtová B. Rétorika. Praha, 2006..
  • GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0310-6.
  • Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy : základy řečových technik, verbální a neverbální komunikace, jaké jazykové prostředky zvolit, jak zvládnout interpretaci textu. Vydání 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0.
  • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2423-2.
  • KELLER, J., TVRDÝ, L.:. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 2008.
  • KORTHAGEN, F. Linking Practice and Theory. The Pedagogy of Realistic Teacher Education. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2001.
  • Maňák, J.:. Nárys didaktiky. Brno, MU, 2001.
  • Mareš, J.:. Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál, 1998.
  • Mužík, J. Andragogická didaktika. Praha, FF UK, 1998.
  • MUŽÍK, J.:. Androdidaktika.. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9.
  • Mužík, J.:. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň, Fraus 2005.
  • Petty, G. Moderní vyučování. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • POSPÍŠIL, D. Pedagogika dospělých, andragogika. Praha 2001.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • YOUNG, M. Alternative Educational Futuresfor a Knowledge Society. European Educational Research Journal, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr