Vyučující
|
-
Procházka Miroslav, PhDr. Ph.D., MBA
-
Bártlová Sylva, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hudáčková Andrea, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Aktuální otázky vysokého školství a vzdělávání, dokumenty vzdělávací politiky. Organizace studia na vysoké škole (vícestupňové studium, modulový a kreditový systém). Akademická profese (znaky, determinanty proměn, akademická dráha, struktura rolí a činností, kompetence vysokoškolského učitele). Vysokoškolští studenti a studium, specifika vzdělávání a motivace dospělých posluchačů (role, motivace, přístupy ke studiu, kognitivní styly). Teoretické a praktické otázky vysokoškolské výuky, konvenční a netradiční formy, aktivizující metody, strategie založené na individualizaci. Vyučovací metody a jejich aplikace v prostředí vysoké školy, příklady jednotlivých metod a zásad jejich využívání. Projektování a hodnocení na vysoké škole, konstrukce didaktických testů, psychohygiena zkoušky, metody ústního ověřování znalostí. Komunikace na vysoké škole, verbální a nonverbální komunikace v práci lektora, techniky sebeprezentace. Zátěžové komunikační situace při výuce na vysoké škole. Zátěž a stres a jeho zvládání v kontextu lektorské práce. Akademická kultura: interpersonální vztahy, kultura výuky a studia, sebereflexe vysokoškolského učitele. Rétorika (od řecké po současnou). Prezentace (od přípravy k vystoupení). Typy prezentace a principy jejich zpracování. Sestavení prezentace - strukturování informací. Druhy řečnických projevů. Publikace, druhy publikací. Vědecký odborný článek. Indexované časopisy, citační index, impakt faktor. Požadavky na časopisecké články a jejich struktura. Etické otázky prezentování a publikace výsledků. Etika a technika citování, citační ohlasy, bibliometrie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit posluchačům prostředí vysoké školy jako místo, v němž budou realizovat své první pedagogické zkušenosti. Posluchači získají přehled o koncepčních otázkách rozvoje vysokoškolské výuky, budou rozvíjeny pedagogicko-psychologické a didaktické kompetence ve vztahu k přípravě, realizaci a evaluaci vlastní výuky. Studenti získají informace ohledně publikování vědeckých odborných článků, citačního indexu a impakt faktoru
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Prezentace výstupů studentů, závěrečné kolokvium a hodnocení. Student předloží 2 články publikované v recenzovaném časopisu.
|
Doporučená literatura
|
-
BAILEY, S. Academic writing: A Handbook for International Students. 4th edn.. Abington, New York, Routledge, 2015.
-
Buchtová B. Rétorika. Praha, 2006..
-
GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0310-6.
-
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy : základy řečových technik, verbální a neverbální komunikace, jaké jazykové prostředky zvolit, jak zvládnout interpretaci textu. Vydání 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2423-2.
-
KELLER, J., TVRDÝ, L.:. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 2008.
-
KORTHAGEN, F. Linking Practice and Theory. The Pedagogy of Realistic Teacher Education. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2001.
-
Maňák, J.:. Nárys didaktiky. Brno, MU, 2001.
-
Mareš, J.:. Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál, 1998.
-
Mužík, J. Andragogická didaktika. Praha, FF UK, 1998.
-
MUŽÍK, J.:. Androdidaktika.. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9.
-
Mužík, J.:. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň, Fraus 2005.
-
Petty, G. Moderní vyučování. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
POSPÍŠIL, D. Pedagogika dospělých, andragogika. Praha 2001.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
YOUNG, M. Alternative Educational Futuresfor a Knowledge Society. European Educational Research Journal, 2010.
|