Předmět: Didaktika organické chemie a biochemie

« Zpět
Název předmětu Didaktika organické chemie a biochemie
Kód předmětu CPV/968
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hudáková Jana, Mgr.
  • Kutá Smatanová Ivana, prof. Mgr. Ph.D.
  • Tichá Olga, RNDr.
  • Vácha František, prof. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
TEMATICKÉ OKRUHY: 1. Učivo organické chemie a biochemie v aktuálních kurikulárních dokumentech; maturitní zkouška z chemie. 2. Teoretické základy organické chemie: aplikace didaktických zásad, klíčové pojmy, terminologie, zařazení v ČTP 3. Didaktické zpracování učiva tematického celku alifatické a alicyklické uhlovodíky. 4. Didaktické zpracování učiva tematických celků aromatické uhlovodíky a heterocyklické sloučeniny. 5. Halogenderiváty uhlovodíků - didaktické zpracování učiva, aspekt ochrany životního prostředí, modelové učební úlohy. 6. Dusíkaté deriváty uhlovodíků, organická barviva - didaktické zpracování, aplikace teoretických základů organické chemie v modelových učebních úlohách. 7. Didaktické zpracování učiva tematických celků alkoholy, ethery, aldehydy, ketony, modelové příklady oxidačně redukčních dějů (vč. vybraných přírodních látek a metabolických dějů). 8. Karboxylové kyseliny a jejich funkční a substituční deriváty v didaktickém systému učiva organické chemie a biochemie. 9. Systematická organická chemie jako základ didaktického zpracování učiva tematických celků přírodní látky a děje v živých organismech. Modelová aplikace: sacharidy. 10. Didaktické zpracování učiva tematických celků alkaloidy, isoprenoidy, lipidy (vč. základů metabolismu lipidů). 11. Didaktické zpracování učiva tematických celků bílkoviny a nukleové kyseliny (vč. významných funkcí v živých organismech). 12. Konkretizace zásad výběru učiva při didaktickém zpracování tematického celku základy biochemie na střední škole. 13. Motivační efekty učiva organické chemie a biochemie (historie, chemie všedního dne, životního prostředí), vzdělávání mimořádně nadaných žáků - vybrané úlohy Chemické olympiády. 14. Systemizace a diferenciace učiva, aktivizující metody opakování, učivo organické chemie a biochemie v přijímacích zkouškách na vysoké školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Laboratorní práce, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální příprava ke zkoušce
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je získání teoretických, didaktických znalostí a nácvik praktických dovedností potřebných pro výuku organické chemie a biochemie na SŠ.
Studenti si osvojí znalosti o základních metodách výuky organické chemie a biochemie.
Předpoklady
Úvodní kurzy pedagogiky a psychologie z bakalářského studia

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Sebereflexe, Průběžné hodnocení

Zvládnutí vědomostního základu vybraných kapitol z didaktiky organické chemie a biochemie s ohledem na potřebné vstupní vědomosti v oblasti obecné didaktiky chemie, které jsou pro pochopení obsahu předmětu nutné. Prezentace na přidělené téma, zvládnutí zkoušky na min 50% bodů.
Doporučená literatura
  • Bárta, M., Bartošová, L.: Maturitní otázky - chemie. Fragment, Praha 2007.
  • Čipera, J.: Rozpravy o didaktice chemie I, II. Karolinum, Praha 2000, 2001..
  • Čtrnáctová, H. a kol.: Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Prospektrum Praha 2000..
  • Dušek, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 2. přepracované vydání. VŠCHT, Praha 2009..
  • Hampl, F., Rádl, S., Paleček, J.: Farmakochemie. VŠCHT, Praha 2015.
  • Jeřábek, J.; Krčková,S.; Hučínová,L.: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. ÚIV, Praha 2007..
  • Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od šk. r. 2009/10:Chemie. CERMAT, Praha 2008. (Informativně)..
  • Kodíček, M., Valentová, O., Hynek, R.: Biochemie - chemický pohled na svět. VŠCHT, Praha 2015.
  • McMurry, J.: Organická chemie. VUTIUM, Brno et VŠCHT, Praha 2007 + Studijní příručka a řešené příklady. VŠCHT, Praha.
  • Pečivová, M., Šmídl, M: Didaktika chemie II pro SŠ - elektronický text. Ústí nad Labem 2014.
  • Solárová, M.: Motivační prvky ve výuce chemie. Studijní opora pro DiV - elektronický text. Ostrava 2002..
  • Streblová, E.: Souhrnné texty z chemie pro přípravu k přijímacím zkouškám ,II. díl. Karolinum, Praha 2017.
  • Šulcová, R.; Böhmová, H.: Netradiční experimenty z organické a praktické chemie. UK v Praze, Přírodovědecká fakulta, Praha 2007..
  • Šulcová, R.; Pisková, D.: Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. UK v Praze, Přírodovědecká fakulta, Praha 2008..
  • Učebnice organické chemie a biochemie pro střední školy, sbírky úloh pro střední školy..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr