Vyučující
|
-
Kučera Tomáš, doc. RNDr. Ph.D.
-
Klufová Renata, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Neživá příroda (a) geologie (horniny, krajinotvorné působení,), (b) horopis, členění, reliéf, (c) surovinová základna, neobnovitelné zdroje energie 2) Neživá příroda (d) klima, počasí a podnebí, (e) hydrologické poměry, (f) obnovitelné zdroje energie, (g) klimatické změny, přírodní rizika. 3) Živá příroda: půda - půdotvorný proces ~ horniny, reliéf, klima a vegetace. Edafon. 4) Klimatická zonace - vliv na půdy a vegetaci. Výšková stupňovitost. 5) Krajinná typologie - přírodní krajiny. Vegetační pokryv, biotopy. 6) Kulturní krajina - vliv hospodaření, vývoj krajinného pokryvu a využití půdy. Ochrana krajiny. 7) Historicko-geografický vývoj českých zemí, veřejná správa a její územní rozvoj - územně správní členění. 8) Obyvatelstvo ČR a struktura osídlení. 9) Ekonomika a její transformace po roce 1990 - primér, sekundér, doprava. 10) Hospodářství ČR - obchod, služby, cestovní ruch, kvartérní sektor. 11) Regionální politika a regionální rozvoj, ČR v mezinárodním kontextu. 12) Socioekonomická regionalizace ČR, specifika významných hospodářských areálů. Obsah cvičení: Celo-semestrální projekt - studenti zpracují přípravu na výuku regionální geografie pro jednotlivé dílčí regiony. Každý region bude zpracován v následující struktuře po tzv. jednotlivých "patrech" krajiny: (a) geologické, geomorfologické a hydrologické členění regionu (1. patro) (b) půdní a vegetační charakter (2. patro) (c) krajinný pokryv a využití půdy, krajinný ráz (3. patro) (d) přírodní a kulturní dědictví regionu (e) životní prostředí (rizika, znečištění, adaptační opatření na změny klimatu) socio-ekonomická struktura regionu: (f) obyvatelstvo (vývoj, struktura, ekonomická aktivita) (g) dopravní obslužnost regionu (h) hospodářské aktivity v regionu (vývoj, struktura, vazba na přírodní podmínky) (i) služby, občanská vybavenost (j) cestovní ruch (využití území CR, atraktivity, vliv na ŽP, potenciál rozvoje) (k) SWOT analýza, postavení regionů v regionálním systému ČR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poznat základy geografie České republiky. Předmět navazuje na regionální souvislosti předcházejících samostatných předmětů jak z fyzické, tak socio-ekonomické geografie, opakuje a syntetizuje učivo těchto předmětů v geografickém prostoru střední Evropy a uplatňuje znalosti na regionální úrovni. Hlavní náplní cvičení je celo-semestrální projekt, jehož obsahem je analýza zvolené oblasti v podobě výukového materiálu - spojení odborných témat s didaktickým zpracováním tématu dle regionálního členění.
Student se bude orientovat v problematice propojení fyzické geografie regionů ČR se socioekonomickými charakteristikami.
|
Předpoklady
|
Základy fyzické a socio-ekonomické geografie, kartografie a GIS.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Kolokvium
Zápočet udělen za průběžné vypracování celo-semestrálního projektu v požadovaném termínu a kvalitě. Projekt musí být obhájen formou prezentace. Závěrečná kombinovaná zkouška z probíraných témat - písemný test obsahující otázky k používané terminologii a faktografii (min 50% správnost pro přístup k ústní zkoušce) a ústní část. Výsledná známka je dána kombinací písemné a ústní zkoušky (70% správnost pro splnění).
|
Doporučená literatura
|
-
" Holeček M. a kol. Zeměpis České republiky. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha.. 2016.
-
Diestler, Radek. Česko v kostce : netradiční vlastivěda pro každého. Vydání první. Praha : Knižní klub, 2017. ISBN 978-80-242-5843-0.
-
Hampl, M. a kol.:. Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. Praha 2001.
-
Kolektiv. Environmentální výzkum a hrozby 21. století. Karolinum, Praha.. 2021.
-
Kolektiv (2009):. Atlas krajiny České republiky. MŽP Praha a VÚKOZ v.v.i. Průhonice.
-
Kühnlová, H.:. Život v našem regionu. Praktická učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha, Fraus, 64 s. 2012.
-
Kukal, Zdeněk; Němec, Jan,; Pošmourný, Karel. Geologická paměť krajiny. Vyd. 1. Praha : Česká geologická služba, 2005. ISBN 80-7075-654-3.
-
Svobodová, H., Hofmann, E., Věžník, A. Vybrané kapitoly ze socioekonomické geografie České republiky. Masarykova univerzita, Brno. 2013.
|