Předmět: Pedologie a pedogeografie

« Zpět
Název předmětu Pedologie a pedogeografie
Kód předmětu KBE/650
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Luláková Petra, Ing. Mgr. Ph.D.
  • Kavan Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Definice půdy a její funkce. Půdotvorné procesy a faktory 2. Fyzikální a chemické vlastnosti půdy 3. Půdní organická hmota a biologická činnost v půdě 4. Vliv fyzicko-geografických podmínek na rozšíření půd (půdní zonalita a azonalita), principy klasifikace půd a klasifikační systémy 5-6. Půdní horizonty a charakteristika hlavních půdních typů 7. Geografie půd v Česku a půdní krajiny 8. Geografie půd na Zemi 9. Mapování a hodnocení půd (historie, půdní bonitace, mapové zdroje) 10. Ochrana půd, hlavní procesy degradace půd, legislativní nástroje na ochranu půd 11. Paleopůdy a jejich využití v paleoekologii 12-13. Závěrečný seminář ? prezentace projektů a diskuze V rámci cvičení si vysvětlíme popis půdního profilu a bude zadán semestrální projekt. Během 2 seminářů na konci semestru budou studenti diskutovat vypracované projekty s ohledem na nabyté znalosti během průběhu kurzu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat znalosti o jednotlivých půdních typech a druzích a jejich prostorovém rozmístění na Zemi a v Česku. Půdní typy a geneze půdních horizontů budou prezentovány s ohledem na pochopení našeho i mezinárodního klasifikačního systému. Rozšíření půd v Česku a na Zemi bude uvedeno do souvislosti s fyzicko-geografickými faktory a reliéfem. Studenti se seznámí s mapováním půd, jeho důležitostí pro ochranu a hodnocení půd a s hlavními procesy degradace půd. Budeme také diskutovat význam paleopůd pro klimatologii a paleoekologii. Na závěr studenti využijí nabyté znalosti k závěrečné diskuzi nad vypracovanými projekty.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studenti vypracují semestrální projekt a výsledky prezentují na závěrečném semináři, kde proběhne i diskuze s ostatními studenty (20% hodnocení). Kombinovaná zkouška (písemná/ústní) ověří teoretické znalosti z přednášek (80% hodnocení).
Doporučená literatura
  • Geografické rozhledy č. 25/2, 2015 - pedologické články dostupné online.
  • Penížek et al. 2019: Popis půdního profilu.
  • Půdní mapa ČR: https://mapy.geology.cz/pudy/.
  • Půdní mapy: Geoportál SOWAC-GIS.
  • Brady, N. C., Weil, R. R. The nature and properties of soils (více aktualizovaných vydání).
  • Kutílek, M. 2012. Půda planety země. Dokořán..
  • Němeček, J.,et al 2011. Taxonomický klasifikační systém půd České republiky, ČZU, Praha. Elektronická verze.
  • Penížek, V., Zádorová T., Vaněk, A. 2019. Půdní krajiny. ČZU skriptum.
  • Šantrůčková,H., Kaštovská E., Bárta, J., Miko, L., Tajovský. Ekologie půdy. JČU, České Budějovice.
  • Tomášek, M. 2007. Půdy České republiky. Praha: ČGS..
  • Zádorová, T., Penížek, V. Základy půdní klasifikace I a Základy půdní klasifikace II, ČZU. 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr