Vyučující
|
-
Ekrt Libor, doc. RNDr. Ph.D.
-
Vejvodová Kateřina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: 1. Úvodní přednáška, historie výzkumu kapraďorostů, vymezení kapraďorostů (Pteridophyta), jejich postavení v rámci vyšších rostlin. Základní pteridologická literatura, časopisy, www stránky. Současné pohledy na fylogenezi kapraďorostů. Expanze a extinkce kapraďorostů v historii. - 2. Životní cyklus kapraďorostů a střídání generací (výtrusy; klíčení výtrusů; gametofyt; antheridiogeny; gamety; typy oplození; vývoj a typy stélé; společná morfologická charakteristika; typy, struktura a pukání leptosporangiátní výtrusnice; nepohlavní varianty životního cyklu kapraďorostů). - 3. Typy apomixie, viviparie, cytologie, počty chromozomů, polyploidie. Speciace kapraďorostů, polyploidizace a hybridizace jako nejvýznamnější mechanismy tvorby druhů, polyploidní komplexy a jejich výzkum, terciární speciace, kryptické druhy. - 4. Charakteristika, morfologie, ekologie, diverzita a systém plavuní (Lycopodiopsida) a vranečků (Selaginellopsida). - 5. Charakteristika, morfologie, ekologie, diverzita a systém šídlatek (Isoëtopsida) a eusporangiátních kapradin (Psilotaceae, Ophioglossaceae, Equisetaceae). - 6. Charakteristika, morfologie, ekologie, diverzita a systém Marattiaceae. Charakteristika, morfologie, ekologie, diverzita a systém protoleptosporangiátních kapradin - podezřeňovité (Osmundaceae) a primitivních leptosporangiátních kapradin - blánatcovité (Hymenophyllaceae). - 7. Charakteristika, morfologie, ekologie, diverzita a systém bazálních tropických leptosporangiátních kapradin Gleicheniales a Schizaeales a jádrových leptosporangiátních kapradin - vodní heterosporické kapradiny (Salviniales, Marsileales). - 8. Charakteristika, morfologie, ekologie, diverzita a systém jádrových leptosporangiátních kapradin - stromové kapradiny, bazální Polypodiales. - 9. Charakteristika, morfologie, ekologie, diverzita a systém bazálních Polypodiales (Pteridaceae), a odvozených Polypodiales (Eupolypods I) - Dryopteridaceae. - 10. Charakteristika, morfologie, ekologie, diverzita a systém odvozených Polypodiales (Eupolypods I a II) - Davalliaceae, Polypodiaceae, Woodsiaceae s. l., Onocleaceae, Blechnaceae, Thelypteridaceae, Aspleniaceae. - 11. Diverzita kapradin v celosvětovém měřítku. Šíření kapraďorostů. Evropská fytogeografie. - 12. Regionální fytogeografie kapraďorostů. Vybrané ekologické aspekty biologie kapraďorostů. Obsah cvičení: Praktické ukázky nejdůležitějších zástupců probíraných skupin kapraďorostů. Preparace významných determinačních znaků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Laboratorní práce
- Účast na výuce
- 48 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 90 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednáška navazuje na přednášku Botanika vyšších rostlin v její části věnované kapraďorostům. Má za cíl podat přehled o variabilitě, morfologii, systematice, fylogenezi, rozšíření a ekologii kapraďorostů. Podrobněji budou probírány skupiny vyskytující se v Evropě a vybrané významné skupiny z dalších biomů. Ve cvičeních budou demonstrovány probírané skupiny, pozornost bude věnována zejména znakům důležitým pro praktickou determinaci.
Studenti získají poznatky o problematice cévnatých výtrusných rostlin, jejich diverzitě, evoluci a naučí se poznávat jednotlivé druhy kapraďorostů rostoucích v České republice. Zároveň se studenti naučí preparaci a mikroskopování mikroznaků (výtrusy, výtrusnice, pleviny) důležitých pro determinaci taxonomicky obtížných druhů.
|
Předpoklady
|
Jedná se o specializovaný kurz navazující na kurz Botanika vyšších rostlin - malá (KBO 132) nebo na rozšířený kurz Botanika vyšších rostlin - velká (KBO 138, 139). Kurz Biologie kapraďorostů rozšiřuje hloubku znalostí u výtrusných cévnatých rostlin. Předpokládá se základní znalost systému cévnatých rostlin na úrovni kurzu Botanika vyšších rostlin - malá (KBO 132).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Požadavky ke zkoušce tvoří znalosti prezentované v přednáškách, které jsou zkoušeny formou písemného testu. Je kladen důraz na znalosti obecných mechanismů taxonomických, ekologických a biogeografických týkajících se biologie plavuní a kapradin. V testu je třeba zodpovědět alespoň 70% testových otázek. Požadavky na zápočet tvoří zpracování a odprezentování krátkého (15 min.) referátu na aktuální článek týkající se kapraďorostů.
|
Doporučená literatura
|
-
Camus J. M., Gibby M. & Johns R. J. [eds] (1996): Pteridology in perspective. - Kew, Royal botanic Gardens..
-
Dyer A. F. [ed.] (1979): The experimental biology of ferns. - London, Academic Press..
-
Kubitzki K. [ed.] (1990): The families and genera of vascular plants. I. Pteridophytes and Gymnosperms. - Berlin, Springer-Verlag..
-
Mehltreter K., Walker L. R. & Sharpe J. M. (2010): Fern ecology. - Cambridge University Press, Cambridge..
-
Ranker T. A. & Haufler C. H. (2008): Biology and evolution of ferns and lycophytes. - Cambridge, Cambridge University Press..
-
Studnička M. (2009): Kapradiny. Atlas domácích a exotických druhů. - Praha, Academia..
|