Course: Paths of Intelligence in the Czech Lands

» List of faculties » FFI » UAC
Course title Paths of Intelligence in the Czech Lands
Course code UAC/7CV
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Novotný Miroslav, doc. PhDr. CSc.
Course content
1. The history of education and scholarship in the Czech and European historiography. 2. Society and education. 3. Ancient foundations of the western education. 4. "Translatio studii" and medieval university; Transformation of medieval education. 5. From the medieval cleric to the Renaissance Polyhistor. 6. "Knowledge is power." The scientific revolution of the 17th century. 7. Learned societies and academies. 8. Enlightenment and the revolution in education. 9. In the sign of the education laws (1848-1914). 10. From Austrian to socialist school. 11.-12. Czechia in the 21st century: Educated society, half-educated or non-educated society? 13. Closing colloquium

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
Learning outcomes
The subject provides an overview of the development of education and scholarship in the Czech Lands from the 10th to the early 21th Century (in the European context).
General knowledge of the changes of education and scholarship in the Czech Lands in context of European intellectual milieu.
Prerequisites
Basic knowledge of the Czech and European history.

Assessment methods and criteria
Interview, Colloquium

Active participation in the lectures (min. 50%) and in the final Colloquium; reading literature.
Recommended literature
  • Adorno, W.Th. Teorie der Halbbildung, in: Gesammelte Schriften Bd. 8/1, Frankfurt am Main. Frankfurt am Main, 1980.
  • Burke, P. Společnost a vědění II. Od Encyklopedie k Wikipedii. Praha, 2013.
  • Burke, P. Společnost a vědění. Od Gutenberga k Diderotovi. Praha, 2007.
  • Connely, J. Zotročená univerzita. Sovětizace vysokého školství ve východním Německu v letech 1945-1956. Praha, 2008.
  • Čornejová, I. (ed.). Dějiny Univerzity Karlovy II, 1622-1802. Praha, 1995.
  • Dana Kasperová. Československá obec učitelská v kontextu reformy vzdělávání učitelů (ŠVSP) a reformy školství. Praha, 2018.
  • De Ridder-Symoens, H. (ed.). A History of the University in Europe I. Universities in the Midle Ages. Cambridge, 1992.
  • De Ridder-Symoens, H. (ed.). A History of the University in Europe II. Universities in Early Modern Europe (1500 - 1800). Cambridge, 1996.
  • Engelbrecht, H. Geschichte des österreichischen Bildungswesens. Erziehung und Unterricht auf dem Boden Österreichs I-IV. Wien, 1982.
  • Fiala, J. a kol. Univerzita v Olomouci (1573-2009). Olomouc, 2009.
  • Fichte, J.G. Pojem vzdělance. Praha, 1971.
  • Floss, P. Proměny vědění. Praha, 1987.
  • Havránek, J. (ed.). Dějiny Univerzity Karlovy III, 1802 - 1918. Praha, 1997.
  • Holý, M. Vzdělanostní mecenát v zemích České koruny (1500-1700). Praha, 2016.
  • Charle, Ch. Intelektuálové v Evropě 19. století. Praha, 2004.
  • Kadlec, P. Střední školy a jejich studenti. K formování inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Ostrava, 2013.
  • Kuhn, T.S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1997.
  • Le Goff, J. Intelektuálové ve středověku. Praha, 1999.
  • Liesmann, K.P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha, 2008.
  • Liessmann, K. P. Vzdělání jako provokace. Praha, 2018.
  • Locke, J. O výchově. Praha, 1984.
  • Lowe, R. History of Education I-IV. London-New York, 2000.
  • Manguel, A. Dějiny čtení. Brno, 2012.
  • Marek, J. Česká moderní kultura. Praha, 1998.
  • Novotný, M. a kol. Dějiny vyššího školství a vzdělanosti na jihu Čech. Od středověkých počátků do současnosti,. České Budějovice, 2006.
  • Palouš, R. Čas výchovy. Praha, 1991.
  • Patočka, J. Česká vzdělanost v Evropě. Praha, 1939.
  • Petráň, J. Nástin dějin Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (do roku 1948). Praha, 1984.
  • Pokorný, J. Lidová výchova na přelomu 19. a 20. století. Praha, 2003.
  • Rousseau, J. -J. Emil čili o vychování. Olomouc, 1926.
  • Rüegg, E. (ed.). A History of the University in Europe III. Universities in the Nineteenth and Early Twentieth Century (1800-1945). Cambridge, 2004.
  • Řezníčková, K. Študáci a kantoři za starého Rakouska. České střední školy v letech 1867-1918. Praha, 2007.
  • Schwanitz, D. Vzdělanost jako živý dialog s minulostí. Vše, co musíte vědět, chcete-li porozumět přítomnosti. Praha, 2011.
  • Šimek, J. Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost.. Praha, 2016.
  • Urbášek, P. - Pulec, J a kol. Kapitoly z dějin univerzitního školství na Moravě v letech 1945-1990. Olomouc, 2003.
  • Vošahlíková, P. Rákoska v dílně lidskosti. Česká škola v 19. století očima současníků. Praha, 2016.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester