The course aims to acquaint students with the basics of working with the class, with their own self-image and other subjects in the school environment (teachers, students, parents, PPP, OSPOD, etc.) Working with the class is not limited to the educational unit, but there are they influence their own events in the classroom. The aim is to understand that working with the class is a systematic activity that is part of the teaching process in its entirety - from zero hours to lunch break. The concept of the course is divided into three basic blocks, namely 1. Diagnostics and its use, 2. Pedagogical communication and work with the class and 3. The work of the teacher in solving the crisis. These blocks accompany the participant through the initial integration of individual students into designated sociometric positions in the social group, the use of various types of diagnostics to work with the team, determining the level of classroom climate, the possibility of using various techniques and games to improve or strengthen individual bonds in the classroom. crisis in the classroom, ie intervention activities in combination with other participants.
Pedagogical-diagnostic competencies Intervention skills
|
-
Auger, Marie-Thér?se; Boucharlat, Christiane; Hučínová, Lucie. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
-
Berne, Eric; Nová, Gabriela. Jak si lidé hrají. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-992-7.
-
Ciklová, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu. Ostrava : EconomPress, 2014.
-
Dubec, Michal. Třídnické hodiny. Praha : Projekt Odyssea, 2007.
-
Křoustková Moravcová, Iva. Sociální a pedagogická komunikace : úvod do problematiky. Vydání první. Hradec Králové : Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-497-7.
-
Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresivnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
-
Nehyba, Jan; Kolář, Jan,; Dubec, Michal,; Smékal, Vladimír,; Brücknerová, Karla,; Muchová, Ludmila,; Moree, Dana,; Vaněk, Jan,; Svojanovský, Petr; Lojdová, Kateřina,; Mareš, Jiří. Reflexe mezi lavicemi a katedrou. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6703-5.
-
Procházka, Miroslav. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Vydání první. V Praze : Pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5.
-
Skácelová, Lenka. Metodika vedení třídnických hodin. Praha : Klinika adiktologie UK, 2012.
-
Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace : teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus., 2009.
-
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Vlčková, Kateřina et al. Z posluchárny za katedru. Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Brno : Masarykova univerzita, 2015.
|