Course: Seminar for applied pedagogy and psychology

» List of faculties » FPE » KPSY
Course title Seminar for applied pedagogy and psychology
Course code KPSY/0SAP
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Žlábková Iva, PhDr. Ph.D.
  • Kučera Dalibor, doc. PhDr. Ph.D.
  • Nohavová Alena, doc. Mgr. Ph.D.
  • Procházka Miroslav, PhDr. Ph.D.
Course content
See https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles.pdf

Learning activities and teaching methods
Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book), Written action (comprehensive tests, clauses), Monitoring, Demonstration, Work activities (workshops), Activating (simulations, games, drama)
Learning outcomes
The aim of the subject is to become familiar with the so-called 20 most important psychological principles for education. The subject analyzes these 20 psychological principles of education, which are divided into 5 basic areas: learning, motivation, assessment, classroom management, well-being. Furthermore, challenging pedagogical situations in the school environment are solved.
Self-reflection and development of professional vision.
Prerequisites
no special prerequisites

Assessment methods and criteria
Student performance assessment, Interview, Systematic student observation, Student portfolio analysis, Self-reflection

Active participation in the seminar, we require 80% attendance. The outputs from the subject go into the portfolio.
Recommended literature
  • Americká psychologická asociace, Koalice pro psychologii ve školství. (2015). 20 nejdůležitějších psychologických principů pro vzdělávání od mateřské po střední školu [česká verze]..
  • Čáp, Jan; Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vydání první. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  • Feřtek, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. 1. vydání. Praha : Nová beseda, 2015. ISBN 978-80-906089-2-4.
  • Fontana, David; Balcar, Karel. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 3. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
  • Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
  • Janík, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání : obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • Korthagen, F. A. J.,; Najvar, Petr. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester