Lecturer(s)
|
-
Žlábková Iva, PhDr. Ph.D.
-
Kučera Dalibor, doc. PhDr. Ph.D.
-
Nohavová Alena, doc. Mgr. Ph.D.
-
Procházka Miroslav, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
See https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles.pdf
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book), Written action (comprehensive tests, clauses), Monitoring, Demonstration, Work activities (workshops), Activating (simulations, games, drama)
|
Learning outcomes
|
The aim of the subject is to become familiar with the so-called 20 most important psychological principles for education. The subject analyzes these 20 psychological principles of education, which are divided into 5 basic areas: learning, motivation, assessment, classroom management, well-being. Furthermore, challenging pedagogical situations in the school environment are solved.
Self-reflection and development of professional vision.
|
Prerequisites
|
no special prerequisites
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance assessment, Interview, Systematic student observation, Student portfolio analysis, Self-reflection
Active participation in the seminar, we require 80% attendance. The outputs from the subject go into the portfolio.
|
Recommended literature
|
-
Americká psychologická asociace, Koalice pro psychologii ve školství. (2015). 20 nejdůležitějších psychologických principů pro vzdělávání od mateřské po střední školu [česká verze]..
-
Čáp, Jan; Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vydání první. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Feřtek, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. 1. vydání. Praha : Nová beseda, 2015. ISBN 978-80-906089-2-4.
-
Fontana, David; Balcar, Karel. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 3. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Janík, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání : obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Korthagen, F. A. J.,; Najvar, Petr. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
|