1.-3. Literature. Definitions and functions; factual, artistic literature, borderline structures; the issue of artistic sign; literature as a communication process (relationship between author, text and reader). Poetics and inner structure of a literary work (motif and theme, narrator, characters, setting, plot, composition, language, expressive forms). Literary types and genres. Literary criticism (history). 4.-8. Literary education. Aesthetic-educational process; components and relationships to other aesthetic subjects. Literary education and literary formation; comparison of scientific and literary-educational conception of literary formation; communication concept; the relationship of literary formation and education to reading; literature in the context of formal and non-formal education. The meaning and goals of literary education from the point of view of educational concepts (essentialism - literature as a cultural value vs. orientation to functional / reading literacy); the importance of literature and reading for human life. 9.-13. Reading and leisure. Developmental stages of reading, reading developmental continuum; international and national research on reading, current problems of reading; development of reading, projects to support reading. Formation through literature, formation for literature and reading in free time - specifics and opportunities (e.g. reading workshops, literary / reading circles / clubs). Teaching methods and forms of work suitable for creative reception, interpretation and production of literary texts (e.g. RWCT, creative writing, cultural diary, genre transformations of the text, dramatization, experiential pedagogy). Use of selected titles of literature for children and youth in education in leisure time.
|
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book), Activating (simulations, games, drama), E-learning
|
-
Altmanová, J. a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce. Praha: NÚV, 2011.
-
Arthur, J. et al. Výchova charakteru a výuka ctnosti ve školách. Broumov: Centrum rozvoje charakteru. 2024.
-
Arthur, J. et al. Výchova charakteru a výuka ctnosti ve školách. Broumov: Centrum rozvoje charakteru. 2024.
-
Bubeníčková, P. Biblioterapie v pedagogické a knihovnické praxi. Plzeň: Fraus. 2024.
-
Culler, J. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2015.
-
Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
-
Eagleton, T. Krátký úvod do literární teorie. V Praze: Plus, 2010.
-
Friedlanderová, Hana et al. Covidočtení: co s naším čtenářstvím udělala pandemie. Brno: Host. 2022.
-
Guroian, V. Tending the Heart of Virtue: How Classic Stories awaken a Child´s Moral Imagination. Oxford: Oxford University Press. 2023.
-
Hábl, J. Character Matters: klíčové otázky charakterové výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. 2022.
-
Hábl, J. Na charakteru záleží. Praha: Pavel Mervart. 2020.
-
Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oborů. Praha: Karolinum, 2014.
-
Choo, S. S. Teaching Ethics through Literature. Abington, Oxon: Routledge. 2021.
-
Košťálová, H. a kol. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, 2017.
-
Kusá, J. Multikulturní výchova v procesu literární komunikace. Olomouc: UP, 2014.
-
Lederbuchová, L. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010.
-
Macura, V.; Jedličková, A. (eds.). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host, 2012.
-
Mikšíková, V. Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: UP. 2019.
-
Mocná, D.; Peterka, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004.
-
Nunning, A. (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.
-
Peterka, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova. 2024.
-
Poláková, I. et al. S knihou po škole. Školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014.
-
Segi Lukavská, J. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host. 2018.
-
Sladová, J. a kol. Literární výchova v procesu osobnostní a sociální výchovy. Olomouc: UP, 2016.
-
Svobodová, Z. Svobodný čas (kap. Zbudilová Helena: Využití literatury ve výchově ve volném čase). Praha: UK, Karolinum. 2023.
-
Šafránková, K. a kol. Metodika čtenářství. Praha: Varianty, 2012.
-
Šarníková, G.; Tavel, P. (eds.). Edukace dětí a mládeže ve volném čase I-III. Olomouc: UP, 2013.
-
Tokarczuková, O. Vnímavý vypravěč. Brno: Host. 2022.
-
Trávníček, J. Rodina, škola, knihovna. Brno: Host, 2019.
-
Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Jinočany, H§H. 2020.
-
Zelinová, M. Hry pro rozvoj emocí a komunikace: koncepce a model humanistické výchovy. Praha: Portál. 2017.
|