The course covers the following thematic areas: <b>Introduction to educational research</b> <ol><li>From the researcher's interest to the scope of research and research design</li><li>The fundamentals of philosophy and methodology of science: objectivity, rationality, empirical knowledge; natural sciences, social sciences, humanities; theory and research; knowledge, facts and interpretations; hypotheses and theories; the logic of verification and falsification; research ethics</li><li>Educational and pedagogical research: the paradigms of educational sciences and pedagogy, orientation towards objective educational reality, orientation towards pedagogical phenomena</li><li>Information resources: scientific papers and popular texts, journals and magazines; journals relevnt for research in educational sciences/pedagogy; digital gateways and online databases (JIB, EBSCO, ProQuest etc.)</li><li>Types of research and research problems: quantitative and qualitative, mixed-methods research; descriptive, relational and causal; action research</li><li>Procedures and principles of theoretical research, the relations between theoretical and empirical research; review papers</li></ol><b>Quantitative research</b> <ol><li>On the circumstances affecting the results of social research</li><li>Basic steps associated with the preparation of social research</li><li>Samples and their role in social research: problem of representativeness, random selection, quota selection, statistical variation of sets</li><li>On the techniques associated with social research</li><li>Techniques associated with questioning</li><li>Preparation of questionnaire, record sheet and formulation of questions</li><li>Methods of objective investigation</li><li>li>Characteristics of other quantitative methods</li><li>Data preparation, data processing, analysis and presentation</li></ol><b>Qualitative research</b> <ol><li>Philosophical background of qualitative research</li><li>The researcher's personality and the phenomenon of interest in pedagogical research</li><li>From research interest to research methods: the quest for adequate qualitative methodology</li><li>Types of qualitative research: biography (life story research), ethnography, case study, grounded theory; the "trap" of methodological applications in qualitative research</li><li>Data collection methods in qualitative research (interview, observation)</li><li> Data; the problem of coding and categorization; the "trap" of qualitative data quantification</li><li>Qualitative data analysis, qualitative analysis of texts</li><li>Validity in qualitative research</li><li>Writing a qualitative research paper (research report, analytical story)</ol>
|
-
Corbin, Juliet M.; Strauss, Anselm L. Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory. Fourth edition. Los Angeles ; London ; New Delhi ; Singapore ; Washington DC ; Boston : SAGE, 2015. ISBN 978-1-4129-9746-1.
-
Černý, J. Fotbal je hra. Pokus o fenomenologii hry.. Praha: Československý spisovatel, 1968.
-
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost, 4. vyd.. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
-
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vydání 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Ferjenčík, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9.
-
Flick, Uwe. Qualitative Forschung : Theorie, Methoden, Anwendung in Psychologie und Sozialwissenschaften. 5. Aufl. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt, 2000. ISBN 3-499-55546-8.
-
Gavora, Peter; Jůva, Vladimír,; Hlavatá, Vendula. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vydání první. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. 2. oprav. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
-
Chráska, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha : Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Kerlinger, Fred N.; Smékal, Vladimír,; Klobouková, Eliška; Koláříková, Ludmila,; Kučera, Milan,; Míček, Libor,; Osecký, Pavel,; Provazník, A.; Sedláková, Miluše,; Schürer, Miroslav,; Švancara, Josef. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vydání I. Praha : Academia, nakladatelství Československé akademie věd, 1972.
-
Maňák, Josef,; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
-
Slavíková, Eva; Vyskočilová, Eva,; Zichová, Barka. Psychosomatický základ veřejného vystupování : jeho studium a výzkum : sborník z konference 14. a 15. 10. 1999. Vyd. 1. Praha : Katedra autorské tvorby a pedagogiky DAMU, 2000. ISBN 80-85883-50-3.
-
Švaříček, R.; Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Švec, Štefan. Metodologie věd o výchově : kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
-
Tobin, Kenneth; Kincheloe, Joe L. Doing educational research : [a handbook]. Rotterdam : Sense Publishers, 2006. ISBN 90-77874-48-8.
-
Van Manen, Max. Pedagogical tact : knowing what to do when you don't know what to do. First published. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
-
Van Manen, Max. Phenomenology of practice : meaning-giving methods in phenomenological research and writing. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2016. ISBN 978-1-61132-943-8.
-
Van Manen, Max. Researching lived experience : human science for an action sensitive pedagogy. Second edition. London ; New York : Routledge, Taylor&Francis Group, 2016. ISBN 978-1-62958-416-4.
|