Course: Theory of Personality Education

» List of faculties » FTE » KPD
Course title Theory of Personality Education
Course code KPD/TOV
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech, English
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Nota Josef, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Dynamic concept of personality 2. Psychoanalytic theory; analytic theory 3. Individual psychology; interpersonal theory; psychosocial theory 4. Learning theory 5. Trait and factor theory; field theory 6. Systematic eclecticism 7. Phenomenology and existentialism 8. Theory of the self 9. Holistic Theory; Logotherapy 10. Personality as deduction from behaviour 11. Personality as a real entity 12. Personality development from the outside: adaptation/effective behavior. 13. Personality development from within: tendency to self-actualization/adequacy.

Learning activities and teaching methods
Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Written action (comprehensive tests, clauses), Monitoring, Activating (simulations, games, drama), Experiment, Group work
Learning outcomes
The aim of the course is to provide students with an overview of the basic theories of personality and, on this basis, to orient themselves to the foundations and principles of individual approaches in pedagogy and their manifestation in a particular school system. It also touches upon the topic of how school subjects of personality education or personality training are included and their conception. The course consists of a combination of contact teaching, self-study and completion of written assignments. This course also prepares students to debate on the state examination on the topics of determinism and indeterminism or the foundations of quantitative and qualitative educational and psychological research methodology.
The student should be able to formulate their attitude towards theories of personality on a scale from humanistic to socially determining conceptssubsequently, their possible manifestations and implications in education.
Prerequisites
Completion of courses in psychology, pedagogy or personality education at a specialisation level Communication skills Ability to navigate the literature Ability to engage in dialogue

Assessment methods and criteria
Written examination, Essay, Colloquium, Seminar work, Self-reflection

Active participation in teaching supported by continuous preparation. Developing your own theoretically informed view of the issues of different types of thinking about personality psychology on a scale from deterministic to inferential views. Completion of an oral presentation with a written thesis defense at the level of the state final examination.
Recommended literature
  • Bertrand, Yves; Selucký, Oldřich. Soudobé teorie vzdělávání. Vydání první. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Drapela, Victor J.; Balcar, Karel. Přehled teorií osobnosti. Vydání šesté. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6.
  • Freud, Anna. Já a obranné mechanismy. Portál. Praha, 2023. ISBN 9788026220251.
  • Jiránek, František; Souček, Jan. Úvod do obecné psychologie. Vydání 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
  • Jung, Carl Gustav. Vývoj osobnosti. Portál. Praha, 2022. ISBN 9788026219545.
  • Koukolík, František; Drtilová, Jana. Vzpoura deprivantů : o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. První vydání. Praha : Makropulos, 1996. ISBN 80-901776-8-9.
  • Maslow, Abraham Harold; Le Roch, Pavla. Motivace a osobnost. Vydání první. Praha : Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1728-2.
  • Nuttin, Joseph; Jiránek, František. Struktura "Já - Svět" : (osmá kapitola z knihy Struktura osobnosti, kterou v překladu Františka Jiránka vydalo v roce 1970 Krajské pedagogické nakladatelství v Praze). Praha : Katedra autorské tvorby a pedagogiky DAMU, 2002.
  • Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel,; Vyskočilová, Eva. Psychologie dítěte. Vydání 6., v této edici 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadle vědomí a jednání. 2. opr. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
  • Suda, Stanislav. Autorské čtení jako fenomén rozvoje osobnosti. , 2020.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - patnáctiletá případová studie. In Aigelová, E. et al. (eds.) Jedeme dál, s. 58-65. UPOL: Olomouc, 2021.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - tělo a sebereflexe. In Maierová, E. et al. (eds.) PhD existence 2019 - Tělo a mysl, s. 42-49. UPOL: Olomouc, 2019.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - volný čas a fenomén hry jako způsob poznání. In Aigelová, E. et al. (eds.) Změna, s. 94-103. UPOL: Olomouc, 2022.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika. Vydání první. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-7394-680-7.
  • Suda, Stanislav. Fenomén koronavirové krize v esejích studentů pedagogiky volného času na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Caritas et veritas 2021, 11(2). 2021, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. O fenoménu hry ve vzdělávání - škola jako hra?. Caritas et veritas 2022, 12(2). 2022, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. Psychiatrická kazuistika - 20 let s Experimentální dramatikou (in. Eva Aigelová, Lucie Viktorová, Martin Dolejš, PHD EXISTENCE 2020 - Člověk a čas). UPOL: Olomouc, 2020. ISBN 978-80-244-5731-4.
  • Suda, Stanislav. Scholé očima studentů pedagogiky Jihočeské univerzity. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. Scholé through the Eyes of Students of Pedagogy at the University of South Bohemia. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
  • Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
  • Valenta, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura STROM, 2003. ISBN 80-86106-10-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester