1.-3. Key concepts of literary science (including extracts from literary works- the texts have been selected from fundamental works of the world literature and the children´s and youth literature). Literary education as a multifunctional aesthetic educational process. The aims of literary education. The issue of literary erudition. The relation between literary science and literary education. 4.-6. Development of reading skills and cultivating reading habits, readers ´ interests and competences. Prejudice about reading. The future of reading in the 21st century. Personal Reading History. 7.-9. Teaching strategies. Motivation strategies. Traditional and stimulating methods (e.g. reading, critical thinking methods, reflection methodology, activities of reproduction, preparatory games, exercises, improvisation). Literary comunication. Literary text. Education of readers. 10.-13.Didactic interpretation of texts in the process of communicative literary education. Specificity of the principles of didactic interpretation.
|
-
Barry, P. Beginning Theory. An Introduction to Literary and Cultural Theory.. Manchester, 2019.
-
Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2022.
-
Blomquist, Ch. Before Austen comes Aesop. The Children´s Great Books and How to Experience Them. San Francisco: Ignatius Press. 2021.
-
Culler, J. Krátký úvod do literární výchovy.. Brno: Host, 2002.
-
Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
-
Friedlaenderová, H., Landová, H., Mazáčová, P., Prázová, I., Richter, V. České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie. Brno, Praha. 2022.
-
Friedlaenderová, H., Richter, V., Trávníček, J. Covidočtení. Co s naším čtenářstvím udělala pandemie. Brno, Praha. 2022.
-
Gejdušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU, 2008.
-
Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oborů. Praha: Karolinum. 2022.
-
Hník, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H§H, 2020.
-
Hrdličková, M. Příběhová próza ze života mládeže v období zlomu. Brno: MU. 2023.
-
Jindráček, V. Jak se učí poezie. Výzkum literární výchovy v české škole. Brno: Host. 2024.
-
Kidd, Kenneth B. Children´s Literature as Critical Throught. New York: Fordham University Press. 2020.
-
Košťálová, H. a kol. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu. 2018.
-
Krč, E., Zbudilová, H. Úvod do teorie literatury: literární terminologie a analýza literárního díla. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
-
Kusá, J. Multikulturní výchova v procesu literární komunikace. Olomouc: UP. 2014.
-
Lederbuchová, L. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU, 2010.
-
Martinková, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995.
-
Mikšíková, V. Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: UP. 2019.
-
Segi Lukavská, J. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host. 2018.
-
Sladová, J. a kol. Literární výchova v procesi osobnostní a sociální výchovy. Olomouc: UP. 2016.
-
Svobodová, Z. Svobodný čas (kap. Zbudilová, H.: Využití literatury ve výchově ve volném čase). Praha: UK, Karolinum. 2023.
-
Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
-
Trávníček, J. Vyprávěj mi něco: jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Pistorius, 2007.
-
Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Praha: H§H, 2020.
|