Course: Contemporary Concepts of Education

» List of faculties » FTE » KTEO
Course title Contemporary Concepts of Education
Course code KTEO/SKVV
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction unspecified
Work placements unspecified
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Weis Martin, prof. PaedDr. ThLic. Th.D.
  • Bauman Petr, PaedDr. Ph.D.
  • Svoboda Rudolf, doc. ThDr. Th.D.
Course content
1. postmodernism / poststructuralism 2. personalism and pedocentrism 3. utilitarianism 4. essentialism 5. academism 6. spiritualism 7. (social) cognitivism 8. critical pedagogy 9. post-pedagogy/anti-pedagogy

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Written action (comprehensive tests, clauses)
Learning outcomes
An introduction to educational thoughts and concepts of outstanding philosophers/educators of past and present times through a synthesis of contemporyry educational ideologies and their historical roots. The course aims at motivating students (future educators) to think more deeply and thoroughly about present issues in education; also, it aims at fostering students' critical and creative thinking as well as leading students to the formulation of their own substantiated "pedagogic creed".
Students will acquire: - knowledge of educational thoughts and concepts of outstanding philosophers/educators of past and present times; - knowledge of the historical background of as well as links between educational ideologies; - skill to think more deeply and thoroughly about present issues in education and formulate their own substantiated "pedagogic creed".
Prerequisites
none

Assessment methods and criteria
Essay

Essay.
Recommended literature
  • Bertrand, Yves; Selucký, Oldřich. Soudobé teorie vzdělávání. Vydání první. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Cipro, Miroslav. Encyklopedie Prameny výchovy : galerie světových pedagogů. 1. sv., Od starověku k osvícenství. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-7452-7.
  • Cipro, Miroslav. Encyklopedie Prameny výchovy : galerie světových pedagogů. 2. sv., Devatenácté století. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
  • Cipro, Miroslav. Encyklopedie Prameny výchovy : galerie světových pedagogů. 3. sv., Dvacáté století. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-8004-7.
  • Čornejová, Ivana; Kasper, Tomáš,; Kasperová, Dana,; Kourová, Pavlína,; Kratochvíl, Petr,; Lenderová, Milena,; Novotný, Miroslav,; Pokorný, Jiří,; Svatoš, Michal,; Svobodný, Petr,; Šimek, Jan; Váňová, Růžena. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Školství a vzdělanost. Vydání první. Praha : Paseka, 2020. ISBN 978-80-7432-985-2.
  • Flinders, David J.,; Thornton, Stephen J. The curriculum studies reader. 3rd ed. New York ; London : Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-96321-3.
  • Jůva, Vladimír; Jůva, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 6., rozš. vyd. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-151-5.
  • Kasper, Tomáš; Kasperová, Dana. Dějiny pedagogiky : období novověku a doba moderní, hlavní mezníky vývoje evropského školsví, školství v evropské moderní společnosti, hlavní mezníky dějin výchovy, reformně pedagogické koncepce. Vydání 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • Kasper, Tomáš. Reformní a alternativní aspekty vzdělávání - historické kontexty a současné příklady. Vydání 1. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372-834-2.
  • Kaščák, Ondrej; Pupala, Branislav. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov : Rokus, 2009. ISBN 978-80-89055-98-2.
  • Riché, Pierre; Verger, Jacques,; Neškudlová, Irena; Neškudla, Bořek. Učitelé a žáci ve středověku. Vyd. 1. V Praze : Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.
  • Zelina, Miron. Teórie výchovy, alebo, Hľadanie dobra. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2004. ISBN 80-10-00456-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester