Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Intruduction. Solidarity and ministry in Christian and non-Christian tradition. Solidarity and ministry in the context of soteriology. Faith and solidarity. Some contemporary theories.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
|
Learning outcomes
|
The course aims to introduce students to the issue of diakonia as a Christian service in its various forms, to provide historical context, theological principles and basic theoretical paradigms of diakonia - based on them to learn to critically reflect the main problems of Christian diakonia and charity today.
The subject offers students both biblical and systematic fundaments for an understanding of ministry in Christian context.
|
Prerequisites
|
There aren´t any presumptions, the subject is concepted as the introduction in the topic.
|
Assessment methods and criteria
|
Oral examination
Good knowlege.
|
Recommended literature
|
-
Congar, Yves J. Za církev sloužící a chudou. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 1995.
-
Heller, Jan. Bůh sestupující : pokus o christologii Starého zákona. Praha : Kalich, 1994.
-
Mezinárodní teologická komise. Společenství a služba : lidská osoba stvořená k Božímu obrazu. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2005.
-
Pospíšil, Ctirad Václav. Ježíš z Nazareta, Pán a Spasitel. Praha : Krystal OP, 2002.
-
Pospíšil, Ctirad Václav. Teologie služby : kniha (nejen) pro ty, kdo se věnují křesťanské charitě a diakonii. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2002.
-
Ratzinger, Joseph. Církev jako společenství. Praha : Zvon, 1995.
|