Classes: 1. Explanation of basic terms - substitute education, substitute family care, institutional education. 2. Basic forms of substitute family care - adoption, irrevocable adoption, international adoption. Foster care, temporary foster care, foster care institutes. 3. Substitute family care indication. Legally free child. Mental deprivation. Child suitable for substitute family care. Applicants for substitute family care - motivation of applicants for substitute family care. Professional assessment of applicants for substitute family care. 4. Mediation of substitute family care. Identity of children and parents in substitute family care. Telling truth on adoption. Hit rate of substitute family care.
|
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book), Projection
|
Within the subject students will learn on situation of children suitable for substitute family care, ways of dealing with application for inclusion to resister of people suitable to become adoptive parents or fosterers, mediation of substitute family care. Within the subject students will learn about provisions of fundamental legal regulations applicable to substitute family care, including findings of psychologists and comments of adoptive parents.
The student has good grasp of basic concepts from the area of substitutive family care - differentiation of individual forms of substitutive family care, method of record keeping of children suitable for substitutive family care, method of record keeping of applicants for substitutive family care, mediation of substitutive family care.
|
-
Pěstouni mají právo na služby: praktický průvodce pro náhradní rodinnou péči.. Praha: Občanské sdružení Rozum a Cit, 2007.
-
Sdělení č. 43/2000 Sb.m.s., o přijetí Úmluvy o ochraně dětí a spolupráci při mezinárodním osvojení..
-
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně- právní ochraně dětí, v platném znění.
-
Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpišů.
-
DITTRICHOVÁ, J.PAPOUŠEK, M., PAUL, K. a kol:. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Grada, 2004..
-
DUNOVSKÝ, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
-
Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a komb. postižením. Praha Triton, 2001.
-
KRAUS, J. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 344 s., 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
Krejčová, H. Prožívat několik životů.. České Budějovice: Protisk České Budějovice, 2000.
-
KVĚTOŇOVÁ-ŠVARCOVÁ, L.:. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku, Paido, Brno, 2004.
-
Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. 3. vyd.. Praha Avicenum, 1974.
-
Matějček, Z. a kol.:. Náhradní rodinná péče. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
-
Matějček, Z.:. Co děti nejvíce potřebují. Praha, Portál, 1994.
-
Matějček, Z. et al. Osvojení a pěstounská péče. 1.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.
-
Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. 1.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
|