Course: Introduction to Pedagogy and Social Pedagogy

» List of faculties » FZS » USV
Course title Introduction to Pedagogy and Social Pedagogy
Course code USV/UZPSP
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Švestková Renata, Mgr. Ing. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Activating (simulations, games, drama)
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral examination, Student performance assessment

Recommended literature
  • ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
  • Fischer, Slavomil; Škoda, Jiří,; Svoboda, Zdeněk,; Zilcher, Ladislav. Speciální pedagogika : edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha : Stanislav Juhaňák - Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva,; Vítková, Marie,; Horká, Hana. Inkluzivní vzdělávání : zaměření na speciální vzdělávací potřeby - kulturní, etnické, jazykové aj. aspekty ve výchově - kompetence inkluzivního pedagoga - poznatky z výzkumných šetření - případová studie školy - diagnostika a poradenství - spolupráce s rodinou. Vydání 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • Chvátalová, Helena; Hudečková, Veronika. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotních postižení. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.
  • Janderková, Dita. Speciální pedagogika v příbězích (kazuistikách). 1. vyd. Brno : Mendelova univerzita v Brně, 2012. ISBN 978-80-7375-658-1.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-60-5.
  • NELEŠOVSKÁ A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • OPRAVILOVÁ E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9087-4.
  • Renotiérová, Marie; Ludíková, Libuše. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
  • Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny : klíčové momenty ve vývoji myšlení o výchově, výchovné antinomie a mnohost pedagogických diskursů, teorie výchovy mezi filozofií a vědou, výchova jako formativní proces, pedagogika v období postmoderny, pedagogika jako snění o ideálech. Vydání 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
  • Švarcová-Slabinová, Iva. Základy speciální pedagogiky. Praha : Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-176-0.
  • VÁGNEROVÁ, M. ? HADJ-MOUSSOVÁ, Z ? ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
  • VALIŠOVÁ A. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Vališová, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester