Course: Business Technologies and Operation

« Back
Course title Business Technologies and Operation
Course code KOD/OTP
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šalamoun Jan, Ing. Ph.D.
Course content
Lecture - topic: 1.Introduce and basic terms 2.Goods in the wholesale and in the retail trade 3.Information systems in the business operation 4.Human resources in the business 5.Using of the marketing in the operation business unit 6.Business law in the wholesale and in the retail trade 7.Retail trade space management, layout of the retail unit space, sale equipments 8.Retail trade buying atmosphere (exterior design, interior design, employees, services, sale styles) 9.Specific forms of the retail trade 10.- 11. Wholesale, wholesale stock 12.Trends and news in the business technology 13.Externist lecture 14 Externist lecture Seminar topic: 1.Information seminar 2.Goods in the wholesale and in the retail trade 3.Goods in the wholesale and in the retail trade 4.Human resources in the business 5.Using of the marketing in the operation business unit 6.Business law in the wholesale and in the retail trade 7.Buying atmosphere, excercise test 8.PC program SketchUp 9.Information systems in the business operation 10.The presentation of the team seminar work 11.The presentation of the team seminar work, 12.The presentation of the team seminar work 13.Credit

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
Learning outcomes
The main topics are aspects and relations in the retail and wholesales processes.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Written examination, Test, Seminar work

Credit: 1.The making, the presentation and the handing of the team seminar work 2.The making, the presentation and the handing of the three team homework 3.No more than 2 absence Examination: The writing test - success rate 60 %
Recommended literature
  • Makro - časopis.
  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 ze dne 29. dubna 2004 o hygieně potravin.
  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů.
  • Packaging - elektronický časopis.
  • Retail News - elektronický časopis.
  • www.ecr.cz.
  • www.incoma.cz.
  • www.mpo.cz.
  • www.socr.cz.
  • Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích.
  • Zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití.
  • Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání.
  • Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech.
  • Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
  • Zboží a prodej (Z´P mag) - časopis.
  • Bárta, V., Pátík, L., Postler, M. Retail marketing. Praha: Management Press, 2009.
  • Burstiner, I. Základy maloobchodního podnikání.. Praha: Victoria Publishing, 1994.
  • Cimler, P. Provoz strategie obchodních firem. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1994.
  • Cimler, P. Retail management: Lokalizace a provoz maloobchodu. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1997.
  • Cimler, P., Zadražilová, D. Reatiling management. Praha: Management Press, 2007.
  • Dunne, P. M., Lasch, R. F. Retailing. South Western, USA, 2008.
  • Hammond, R. Chytře vedená prodejna. Praha: Grada Publishing, 2005.
  • Hes, A. a kol. Obchodní nauka. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2014.
  • Hesková, M. & Pícha, K. Vybrané problémy obchodního provozu. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Ekonomická fakulta., 2004.
  • Levy, M. & Weitz, B. A. Retailing management. McGrav-Hill/Irwin, 2011.
  • Mulačová, V., Mulač, P., Bednárřová, P., Kučera, L., Simotová, V. & Slabá, M. Obchodní podnikání ve 21. století.. Praha: Grada Publishing, 2013.
  • Pražská, L. et al. Obchodní podnikání: retail management.. Praha: Management Press., 2002.
  • Toman, M. 61 dobrých rad ?Jak zvládnout maloobchod?. Praha: Intuitivní marketing, s. r. o., 2009.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Economics Study plan (Version): Management of Commerce (4) Category: Economy 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Economics Study plan (Version): Management of Commerce (4) Category: Economy 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer