1. General didactics in broader pedagogical contexts. The concept and subject of general didactics. Division of didactics by focus. 2. Historical development of didactics. Paradigms in didactics. Streams of didactic thinking in the 20th and 21st centuries. 3. Curriculum and pedagogical documents. General curriculum model (forms, dimensions). 4. Teaching and education. Basic concepts. Teaching from a historical perspective, types, phases and determinants of teaching. Teaching/educational goals, division of goals, functions, taxonomy and requirements for goals. The work of a teacher with a goal/goals. 5. Didactic principles. Historical development of didactic principles. Significance. Analysis of didactic principles. 6. Planning, designing and preparing the work of a teacher. Didactic analysis of the curriculum and its methodological procedure. 7. Organizational forms of teaching. The concept and classification of organizational forms of teaching, their classification, historical origin and characteristics. 8. Teaching methods. Teaching methods, classification, development, classical and innovative teaching methods. Criteria for choosing methods. 9. Material-didactic resources. Definition, classification, textbooks, use of ICT. 10. Diagnostics and evaluation. Results of the educational process. Methods of determining diagnostic data (advantages/disadvantages). Evaluation (function, phase, history, self-reflection, classification/verbal evaluation, self-evaluation, summative evaluation). 11. Personality of the teacher and personality of the pupil/student. 12. Pedagogical interaction and communication. Selected aspects, factors, types of communication. Pedagogical communication as part of the social competence of the teacher. 13. Key competences as a prerequisite for personal development and the application of an individual in society. The direction of key competences at the present time. Cross-cutting topics as part of the content of the basic curriculum in the mirror of key competences.
|
-
Rámcové vzdělávací programy.
-
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. .
-
Bauman, P. Ideová dimenze kurikula základní školy znalosti budoucích pedagogů o cílech, smyslu a hodnotách vzdělávání. Disertační práce. Brno: MU PF. 2012.
-
Bauman, Petr. Ideová dimenze kurikula základní školy. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2012.
-
Bréda, J.; Vacek, A. Škola hrou: jak využívat herních prvků ve výuce, aby byl mozek spokojený a děti se lépe učily. Praha: Pasparta. 2023.
-
Bréda, Jiří; Vacek, Antonín. Škola hrou : jak využívat herních prvků ve výuce, aby byl mozek spokojený a děti se lépe učily. Vydání první. V Praze : Pasparta, 2023. ISBN 978-80-88429-64-7.
-
Crehan, L. Chytrozemě: tajemství úspěchu zemí s nejlepším vzděláváním na světě. Praha: Audiolibrix. 2022.
-
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada. 2015.
-
Čapek, R. To by se učiteli stát nemělo. Praha: Raabe. 2024.
-
Čapek, R. Uč jako umělec: malá kniha o velkých vuzdělávacích myšlenkách. Brno: Jan Melvill Publishing. 2020.
-
Dichatschek, G. Basic Knowledge Didactics. Lancaster: Lancaster University, Our Knowledge Publishing. 2023.
-
Donaciano Lopes, B.; Espada, S. D. A. General didactics: an experience lived and built with higher education students. Lancaster: Lancaster University, Our Knowledge Publishing. 2023.
-
Feřtek, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda. 2019.
-
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál. 2004.
-
Hrubá, Jana,; Chvál, Martin. Na cestě ke kvalitní škole. Praha : Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-392-3.
-
Janiš, K.; Loudová, I. Obecná didaktika: vybraná témata. Ústí nad Orlicí: Oftis. 2018.
-
Janiš, K. Obecná didaktika: vybraná témata. Hradec Králové: Gaudeamus. 2012.
-
Ježek, Z. Škola, ideje a hodnoty věku tl; dr: esej. Brno: MUNI Press. 2023.
-
Kalhous, Z. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál. 2009.
-
Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Lemrová, S. a kol. Pedagogická psychologie. Praha: Grada. 2024.
-
Mazáčová, N. Vybrané otázky obecné didaktiky. Praha: UK PF. 2014.
-
Mertin, V. Škola pro děti: z pohledu dětského psychologa. Praha: Wolters Kluwer. 2019.
-
Mertin, Václav. Škola pro děti (z pohledu dětského psychologa). Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-500-2.
-
Obst, O. Obecná didaktika. Olomouc: UP v Olomouci. 2017.
-
Obst, Otto. Obecná didaktika, 2. vyd.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
-
Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. 2005.
-
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.
-
Průcha, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. 2009.
-
Průcha, Jan,; Janík, Tomáš,; Rabušicová, Milada. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Průcha, Jan; Walterová, Eliška,; Mareš, Jiří. Pedagogický slovník. Sedmé, aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Sieglová, D. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada. 2019.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada. 2007.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika, 2. vyd.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU, PF. 2017.
-
Slavík, Jan; Janík, Tomáš,; Najvar, Petr,; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Šeďová, Klára; Šalamounová, Zuzana,; Švaříček, Roman,; Sedláček, Martin,; Majcík, Martin; Navrátilová, Jana. Výuková komunikace. Vydání první. Brno : Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8.
-
Šmelová, E. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. 2018.
-
Trojan, V. Ohlodaná kost: vzdělanost jako cesta k vědomé společnosti. Bratislava: Raabe. 2023.
-
Valenta, J. Performativní pedagogika. Praha: NAMU. 2023.
-
Vališová, A.; Kovaříková, M. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada. 2021.
-
Vališová, Alena; Kovaříková, Miroslava. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Vydání 1. Praha : Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
-
Van Manen, M. Pedagogický takt: když víme, jak jednat, i když nevíme, co dělat. Č. Budějovice: Nakladatelství JU. 2024.
-
Van Manen, Max. Pedagogical tact : knowing what to do when you don't know what to do. First published. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
-
Zormanová, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada. 2014.
-
Zormanová, L. Srovnání vzdělávacích systémů vybraných evropských zemí. Praha: UJAK. 2018.
-
Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada. 2012.
-
Zounek, J. et al. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer. 2021.
|