Course: Leisure Time Education

« Back
Course title Leisure Time Education
Course code KPD/KPEVČ
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Havel Tomáš, Mgr. Dr. theol.
Course content
The study content includes the following areas of the state final examination - School and Scholarship, Paidagogos and Pedagogy, Teaching and Education and Chronos, Kairos, and Aion. Literature is based on one's choice and the supervisor's recommendations, seminars, consultations, and debates over texts.

Learning activities and teaching methods
Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book), E-learning, Group work
  • Preparation for exam - 70 hours per semester
  • Class attendance - 16 hours per semester
  • Preparation for classes - 54 hours per semester
Learning outcomes
The aim of the course is to provide students with insight into the way of thinking about school, pedagogy, and leisure from the perspective of humanistic philosophy, pedagogy, and psychology, on the one hand, as well as from the perspective of social science disciplines. By reflecting on their own pedagogical and life experience, studying literature, and discussion attending meetings, the student attempts to formulate their own position on the understanding of pedagogy, leisure, and the path to self-reflection.
The student should be able to formulate their position on the pedagogical significance of leisure, orientation in the pedagogical field on a scale from humanistic to socially determining concepts, and the idea or awareness of their continuous self-reflection.
Prerequisites
A prerequisite is the ability to link reflections on the study of pedagogy and educational research methodology with a genuine interest in the pedagogical accompaniment and ethics of the helping profession. An essential prerequisite is the ability to listen, to engage in dialogue, to find relevant resources and to bring them into the discussion.

Assessment methods and criteria
Essay, Colloquium, Seminar work, Self-reflection

During the two-semester course, the student will demonstrate the ability to search for scholarly sources, prepare them at the required level, and be able to evaluate them critically. On this basis, the student will produce a seminar paper to defend in preparation for the state final examination.
Recommended literature
  • Kaplánek, Michal. Čas volnosti - čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • Palouš, Radim. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
  • Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel,; Vyskočilová, Eva. Psychologie dítěte. Vydání 6., v této edici 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualizované a doplněné vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
  • Skalková, Jarmila. Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně (Ústí nad Labem), 1993. ISBN 80-7044-063-5.
  • Suda, Stanislav. Autorské čtení jako fenomén rozvoje osobnosti. , 2020.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - patnáctiletá případová studie. In Aigelová, E. et al. (eds.) Jedeme dál, s. 58-65. UPOL: Olomouc, 2021.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - tělo a sebereflexe. In Maierová, E. et al. (eds.) PhD existence 2019 - Tělo a mysl, s. 42-49. UPOL: Olomouc, 2019.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - volný čas a fenomén hry jako způsob poznání. In Aigelová, E. et al. (eds.) Změna, s. 94-103. UPOL: Olomouc, 2022.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika. Vydání první. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-7394-680-7.
  • Suda, Stanislav. Fenomén koronavirové krize v esejích studentů pedagogiky volného času na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Caritas et veritas 2021, 11(2). 2021, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. O fenoménu hry ve vzdělávání - škola jako hra?. Caritas et veritas 2022, 12(2). 2022, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. Psychiatrická kazuistika - 20 let s Experimentální dramatikou (in. Eva Aigelová, Lucie Viktorová, Martin Dolejš, PHD EXISTENCE 2020 - Člověk a čas). UPOL: Olomouc, 2020. ISBN 978-80-244-5731-4.
  • Suda, Stanislav. Scholé očima studentů pedagogiky Jihočeské univerzity. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. Scholé through the Eyes of Students of Pedagogy at the University of South Bohemia. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
  • Svobodová, Zuzana. Svobodný čas : pedagogika volného času jako výchova ke svobodě. První vydání. Praha : Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2023. ISBN 978-80-246-5474-4.
  • Vážanský, Mojmír - Smékal, Vladimír. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 9788090173798.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester