Course: Social Education

« Back
Course title Social Education
Course code KPD/KSOPE
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction unspecified
Work placements unspecified
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Suchomelová Věra, Mgr. Th.D.
Course content
Social pedagogy - basic information, terminology Children and young people. Presentation. Exkursion to a facility Old persons Excursion to a facility Adults, presentation Kolokvium

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Individual preparation for exam
Learning outcomes
The course is focused on influence of social environment to an education of men and his socialization. Students of Pedagogy of lesure time get the basic knowledges of social environment types and they should be able analyse them and react on it in their practice.
A student will be able: - To use special terminology - To analyze Social environment types - To adjust educational methods into Social environment
Prerequisites
None

Assessment methods and criteria
Test

100% participation in two consultations and a colloquium. The dates will be announced at the initial consultation. Test
Recommended literature
  • BEDNÁŘOVÁ, Z. - PELECH, L. Sociální práce na ulici Streetwork. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2000. 102 s. ISBN 80-7239-048-1..
  • BIDDULPH, S. Tajemství výchovy šťastných dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 133 s. ISBN 80-7178-334-X..
  • DUNOVSKÝ, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1995. 245 s. ISBN 80-7169-192-5.
  • HRADEČNÁ, M. Vybrané problémy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 89 s. ISBN 80-7184-015-7..
  • KLAPILOVÁ, S.:. Kapitoly ze sociální pedagogiky.. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-7067-669-8.
  • KLAPILOVÁ, S. Vybrané kapitoly sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2003. ISBN 80-7198-556-2..
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-150-9..
  • KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. 165 s. ISBN 80-7041-135-X..
  • MAŇÁK, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. 191 s. ISBN 80-85931-58-3..
  • MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. 98 s. ISBN 80-85282-83-6..
  • MATOUŠEK, O. - KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X..
  • MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 87 s. ISBN 80-85282-83-6..
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 2003.. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
  • PŘADKA, M. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: MU, 1998. 45 s. ISBN 80-210-1946-8..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Theology Study plan (Version): Free Time Education (2016) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Theology Study plan (Version): Free Time Education (2018) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Theology Study plan (Version): Teacher of Religion and Ethics (2016) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer