Lecturer(s)
|
-
Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1-3. Activating methods: didactic games. Non-traditional methods (eg discussions, creative ideas, creation of teaching aids, literary games and quizzes). 4.-6. Selected methods, techniques and procedures: brainstorming, clustering, discussion, E-U-R, expert and debate groups, INSERT, community circle, ice breakers and mind map. 7.-9. Selected methods, techniques and procedures: animated images, pair reading, five-leaf clover, self-assessment and summaries, jigsaw learning, group work, text sorting, and controlled reading. 10.-11. Selected methods, techniques and procedures: story ending, Venn Diagram, multi-level question asking, free writing, key terms and cube. 12.-13. Current challenges of literary education in leisure time (reading literacy, critical thinking, development of the ability to understand text, development of the ability to express / narrate, characteristics and description /, records from reading, work of selected authors in leisure time education).
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book), Activating (simulations, games, drama)
|
Learning outcomes
|
The course is a follow-up to the subject Literary and drama education on leisurre time 1. The aim is to deepen students´ knowledge and skills in a systematic way in the sphere of literary education which could be applied in leisure-time pedagogy.
The student is knowledgable in literary education.
|
Prerequisites
|
The course is a follow-up to the subject Literary and drama education on leisure time 1.
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance assessment
Active participation in seminars, continuos working out given tasks.
|
Recommended literature
|
-
Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
-
Bína, D., Niklesová, E. Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
-
Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
-
Daniels, H. (ed.). Texts and Lessons for Teaching Literature.. Heinemann, 2013.
-
Gejdušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU, 2008.
-
Gejdušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU, 2008.
-
Hník, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H§H, 2007.
-
Holá, M., Niklesová, E., Vejvodová, M. Katalog pracovních listů pro výuku literární výchovy. Č. Budějovice: V. Johanus, 2010.
-
Kotrba, T., Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Praha: Barrister § Principal, 2011.
-
Kyloušková, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
Ležáková, D., Bína, D. Komunikační kompetence v literární výchově. Č. Budějovice: JU, 2006.
-
Martinková, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995.
-
Šlapal, M. a kol. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KZDV, 2012.
-
Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
-
Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
-
Vášová, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV, 1995.
-
Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.
|