Lecturer(s)
|
-
Ochozka Karel, Mgr.
-
Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Leisure education as a part of education in leisure time. 2. Legal framework and organization of leisure education in school facilities in the Czech Republic. 3. The goals in leisure education goals; key competencies as a target category in leisure education. 4. Didactic aspects of leisure education: connection of goals, content, organizational forms and methods of work. 5. Specifics of target groups (children, adults, seniors). 6. Pedagogical team and personality of the teacher. 7. Methodology of preparation and educational activity in a leisure group. 8. Selected aspects of educational activities within leisure activities. 9. School educational programme of a school facility for leisure education - examples of good practice. 10-13. Creation of SEP (ŠVP).
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Demonstration, Skills training, Activating (simulations, games, drama), E-learning
|
Learning outcomes
|
The aim of the course that follows up the bachelor's study, is to deepen areas/themes in the field of leadership and organization of leisure activities in music, art and literature education. The course provides students with the legal framework and organization of leisure education in the Czech Republic and methods how to create an school educational programme (SEP-ŠVP) in school facilities for leisure education.
Students deepen their knowledge and skills in the field of leisure education.
|
Prerequisites
|
No previous knowledge beyond the standard requirements for entrance examination is required.
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance assessment, Interview, Systematic student observation, Colloquium
Active teamwork in seminars. Elaborated SEP (ŠVP) for leisure education (in groups) and its presentation. Final colloquium.
|
Recommended literature
|
-
Vyhláška č. 111/2022 Sb.
-
Vyhláška č.74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání.
-
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. Praha: Togga, 2012.
-
Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
-
Činčera, J.; Kaplánek, M.; Sýkora, J. Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun, 2009.
-
Fořtíková, J. Talent a nadání ? Jejich rozvoj ve volném čase. Praha: NIDM, 2009.
-
Hájek, B. Děti, vedoucí, volný čas. Praha: NIDM, 2004.
-
Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008.
-
Hájek, B. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Praha: Portál, 2007.. Praha: Portál, 2007.
-
Hájek, B. Nástin metodiky vedení zájmové činnosti. Praha, 2007.
-
Kaplánek, M. Animace. Praha: Portál, 2013.
-
Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011.
-
NIDM. Metodika pro podporu ŠVP ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha, 2007. ISBN 978-8086784-03-8.
-
Read, H. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.
-
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009.
-
Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 2007.
-
Vetešková, J., Tureckiová, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008.
|