Course: Fundamentals of Lit. Education

« Back
Course title Fundamentals of Lit. Education
Course code KPD/ZLDR
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šmejdová Barbora, ThLic. Ph.D.
Course content
1. Literary Education and Imagination (Methodological Framework) 2. Literature and the Spiritual Dimension of Humanity 3. Journey and Travel as a Literary Theme 4. Imagination in (Children's) Literature in the Modern Era 5. Suffering and Hope as Themes in Literary Education 6. On Happy Endings

Learning activities and teaching methods
Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book), Activating (simulations, games, drama)
Learning outcomes
The course objectives are as follows: - To develop sensitivity to literary texts and the ability to perform basic interpretation. - To familiarize students with the fundamental ways in which literature fosters creativity, imagination, and aesthetic perception. - To cultivate the skill of connecting literature with personal and social growth, as well as with reflection on values and cultural themes. - To provide examples of forms and methods of literary education at an introductory level.
The student is knowledgable in literary education.
Prerequisites
No previous knowledge beyond the standard requirements for entrance examination is required.

Assessment methods and criteria
Student performance assessment

Continuous completion of assigned tasks. Preparation and presentation of an individual project: Based on a selected literary text, design a lesson for a specific age group. Describe: the lesson topic, objectives, methods and activities, and expected outcomes. Length: 3-4 standard pages. Submission deadline: November 18, 2025. The project will be presented on November 24, 2025. Oral examination: The oral exam will consist of a discussion of the submitted material. In addition to the quality of the project, the student's ability to present and situate the project within the broader context of the course content will be assessed.
Recommended literature
  • Barry, P. Beginning Theory. An Introduction to Literary and Cultural Theory.. Manchester, 2019.
  • Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2022.
  • Blomquist, Ch. Before Austen comes Aesop. The Children´s Great Books and How to Experience Them. San Francisco: Ignatius Press. 2021.
  • Culler, J. Krátký úvod do literární výchovy.. Brno: Host, 2002.
  • Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
  • Friedlaenderová, H., Landová, H., Mazáčová, P., Prázová, I., Richter, V. České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie. Brno, Praha. 2022.
  • Friedlaenderová, H., Richter, V., Trávníček, J. Covidočtení. Co s naším čtenářstvím udělala pandemie. Brno, Praha. 2022.
  • Gejdušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU, 2008.
  • Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oborů. Praha: Karolinum. 2022.
  • Hník, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H§H, 2020.
  • Hrdličková, M. Příběhová próza ze života mládeže v období zlomu. Brno: MU. 2023.
  • Jindráček, V. Jak se učí poezie. Výzkum literární výchovy v české škole. Brno: Host. 2024.
  • Kidd, Kenneth B. Children´s Literature as Critical Throught. New York: Fordham University Press. 2020.
  • Košťálová, H. a kol. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu. 2018.
  • Krč, E., Zbudilová, H. Úvod do teorie literatury: literární terminologie a analýza literárního díla. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
  • Kusá, J. Multikulturní výchova v procesu literární komunikace. Olomouc: UP. 2014.
  • Lederbuchová, L. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU, 2010.
  • Martinková, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995.
  • Mikšíková, V. Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: UP. 2019.
  • Segi Lukavská, J. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host. 2018.
  • Sladová, J. a kol. Literární výchova v procesi osobnostní a sociální výchovy. Olomouc: UP. 2016.
  • Svobodová, Z. Svobodný čas (kap. Zbudilová, H.: Využití literatury ve výchově ve volném čase). Praha: UK, Karolinum. 2023.
  • Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
  • Trávníček, J. Vyprávěj mi něco: jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Pistorius, 2007.
  • Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Praha: H§H, 2020.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester