Student performance assessment
Continuous completion of assigned tasks. Preparation and presentation of an individual project: Based on a selected literary text, design a lesson for a specific age group. Describe: the lesson topic, objectives, methods and activities, and expected outcomes. Length: 3-4 standard pages. Submission deadline: November 18, 2025. The project will be presented on November 24, 2025. Oral examination: The oral exam will consist of a discussion of the submitted material. In addition to the quality of the project, the student's ability to present and situate the project within the broader context of the course content will be assessed.
|
-
Barry, P. Beginning Theory. An Introduction to Literary and Cultural Theory.. Manchester, 2019.
-
Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2022.
-
Blomquist, Ch. Before Austen comes Aesop. The Children´s Great Books and How to Experience Them. San Francisco: Ignatius Press. 2021.
-
Culler, J. Krátký úvod do literární výchovy.. Brno: Host, 2002.
-
Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
-
Friedlaenderová, H., Landová, H., Mazáčová, P., Prázová, I., Richter, V. České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie. Brno, Praha. 2022.
-
Friedlaenderová, H., Richter, V., Trávníček, J. Covidočtení. Co s naším čtenářstvím udělala pandemie. Brno, Praha. 2022.
-
Gejdušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU, 2008.
-
Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oborů. Praha: Karolinum. 2022.
-
Hník, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H§H, 2020.
-
Hrdličková, M. Příběhová próza ze života mládeže v období zlomu. Brno: MU. 2023.
-
Jindráček, V. Jak se učí poezie. Výzkum literární výchovy v české škole. Brno: Host. 2024.
-
Kidd, Kenneth B. Children´s Literature as Critical Throught. New York: Fordham University Press. 2020.
-
Košťálová, H. a kol. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu. 2018.
-
Krč, E., Zbudilová, H. Úvod do teorie literatury: literární terminologie a analýza literárního díla. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
-
Kusá, J. Multikulturní výchova v procesu literární komunikace. Olomouc: UP. 2014.
-
Lederbuchová, L. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU, 2010.
-
Martinková, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995.
-
Mikšíková, V. Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: UP. 2019.
-
Segi Lukavská, J. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host. 2018.
-
Sladová, J. a kol. Literární výchova v procesi osobnostní a sociální výchovy. Olomouc: UP. 2016.
-
Svobodová, Z. Svobodný čas (kap. Zbudilová, H.: Využití literatury ve výchově ve volném čase). Praha: UK, Karolinum. 2023.
-
Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
-
Trávníček, J. Vyprávěj mi něco: jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Pistorius, 2007.
-
Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Praha: H§H, 2020.
|