Course: Basics of Leisure Education

« Back
Course title Basics of Leisure Education
Course code KPD/ZPVC
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Kaplánek Michal, doc. Th.D.
  • Kočerová Martina, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Time - a decisive magnitude for the history of the world and the biography of a person as an individual 2. The specifics of free time in the consumer society and the current leisure time views 3. Inclusion of free time pedagogy 4. German starting points for ´Free Time Education, Free Time Education and its content and goals 5. British Approach - Informal Education and Leisure and Recreation Studies 6. Free Time Education System (Who?, Where?) 7. Free Time Education System (What to do?, What and how?) 8. Leisure time education 9. Historical development of leisure time education 10. Animation 11. Participation

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book)
Learning outcomes
Students will understand the role of free time pedagogy as a field of study which reflects the practice of leisure time education; they will know the goals and principles of free time pedagogy, they will be able to define the leisure time pedagogy towards the related study fields.
Students encounter different approaches to leisure time education, they learn to compare these approaches and create their synthesis.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance assessment, Test, Seminar work, Interim evaluation

- study of compulsory literature - pass the test
Recommended literature
  • MACKŮ, Richard. Informal Education ? animace ve výchově nebo sociální práce? E-Pedagogium, Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 11, I/2011, od s. 9-17. ISSN 1213-7758.
  • MAREŠ, J. Člověk a subjektivní čas. In Studia paedagogica, 15, č. 1, 2010, ISSN 2336-4521 (online), s. 9-27..
  • Hájek, Bedřich; Hofbauer, Břetislav,; Pávková, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času : současné trendy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
  • Hájek, Bedřich; Hofbauer, Břetislav,; Pávková, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času : současné trendy. Vydání druhé. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
  • Hájek, Bedřich. Nástin metodiky vedení zájmové činnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-265-1.
  • Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • Hofbauer, Břetislav; Kaplánek, Michal. Kapitoly z pedagogiky volného času : soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. Vyd. 1. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
  • Kaplánek, Michal. Čas volnosti - čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • Kaplánek, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha : Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • Pávková, Jiřina. Pedagogika volného času : teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 3. aktualiz. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
  • Sak, Petr. Proměny české mládeže : česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Vyd. 1. Praha : Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Theology Study plan (Version): Free Time Education (2018) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Theology Study plan (Version): Free Time Education (2015) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer