Course: Animation and Organization of Leisure Activities

« Back
Course title Animation and Organization of Leisure Activities
Course code KPD/ZV
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Ochozka Karel, Mgr.
  • Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
1. Leisure education as a part of education in leisure time. 2. Legal framework and organization of leisure education in school facilities in the Czech Republic. 3. The goals in leisure education goals; key competencies as a target category in leisure education. 4. Didactic aspects of leisure education: connection of goals, content, organizational forms and methods of work. 5. Specifics of target groups (children, adults, seniors). 6. Pedagogical team and personality of the teacher. 7. Methodology of preparation and educational activity in a leisure group. 8. Selected aspects of educational activities within leisure activities. 9. School educational programme of a school facility for leisure education - examples of good practice. 10-13. Creation of SEP (ŠVP).

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Demonstration, Skills training, Activating (simulations, games, drama), E-learning
Learning outcomes
During the seminars, emphasis is placed on active teamwork, in which students work in groups to prepare and present a paper on a given group topic. Part of the work is also the creation and presentation of their own ŠVP (SEP) for extracurricular education, which reflects the acquired knowledge and develops the ability to apply theory into practice. The overall understanding and connection of the individual topics is verified during the final colloquium, where students present their findings and discuss their application in pedagogical practice.
Students deepen their knowledge and skills in the field of leisure education.
Prerequisites
No previous knowledge beyond the standard requirements for entrance examination is required.

Assessment methods and criteria
Student performance assessment, Interview, Systematic student observation, Colloquium

Active teamwork in seminars; elaboration and presentation of a paper on a given topic (in groups). Elaborated SEP (ŠVP) for leisure education (in groups) and its presentation. Final colloquium.
Recommended literature
  • Vyhláška č.74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání.
  • Balková, K. Náměty pro školní družinu: deset projektů s konkrétními činnostmi. Praha: Portál. 2010.
  • Bendl, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada. 2015.
  • Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. Praha: Togga, 2012.
  • Cain, Michael. Building Successful Extracurricular Enrichment Programs. London: Prufrock Press. 2022.
  • Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
  • Činčera, J.; Kaplánek, M.; Sýkora, J. Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun, 2009.
  • Farenga, Stephen J.; Garofalo, Salvatore G.; Ness, Daniel. International Handbook of Research on STEAM Curriculum and Practice. London: Routledge. 2025.
  • Fořtíková, J. Talent a nadání ? Jejich rozvoj ve volném čase. Praha: NIDM, 2009.
  • Hájek, B. Děti, vedoucí, volný čas. Praha: NIDM, 2004.
  • Hájek, B. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Praha: Portál, 2007.. Praha: Portál, 2007.
  • Hájek, B. Nástin metodiky vedení zájmové činnosti. Praha, 2007.
  • Heřmanová, J.; Macek, M. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha: MŠMT ČR. 2009.
  • Hloušek, J. a kol. Socio-kulturní animace a její uplatnění v komunitní sociální práci. Hradec Králové: Občanské poradenské středisko. 2020.
  • Hurd, A. R. et al. Leisure Services Management. Champaign: Human Kinetics. 2024.
  • Kaplánek, M. (ed.). Volný čas dětí staršího školního věku: vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice. Č. Budějovice: JU. 2022.
  • Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011.
  • NIDM. Metodika pro podporu ŠVP ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha, 2007. ISBN 978-8086784-03-8.
  • Svobodová, Z. et al. Svobodný čas: pedagogika volného času jako výchova ke svobodě. Praha: UK, Karolinum. 2023.
  • Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009.
  • Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 2011.
  • Uhrová, N. Klíčové kompetence ve vzdělávání a výuce: rozvoj kritického myšlení. Havířov: Vysoká škola PRIGO. 2021.
  • Vetešková, J., Tureckiová, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008.
  • Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Jinočany: H§H. 2020.
  • Zormanová, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada. 2017.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester