Course: Selected issues relating to the integration of the handicapped child in kindergarten

« Back
Course title Selected issues relating to the integration of the handicapped child in kindergarten
Course code KPES/MVPIK
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Havlisová Helena, PaedDr. Ph.D.
Course content
A selection of special pedagogical methods and procedures (elementary methodological advice) - compensational and therapeutical aids (their classification; possibilities of their use in the pre-school child´s education ) - technical aids - therapeutical methods and techniques (expressive therapy; canistherapy; zootherapy ; hippotherapy..) - producing educational materials for pre-school children with a particular handicap - main areas of using ICT with pre-school children suffering from particular handicaps (technical and programme equipment)

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book), Monitoring
Learning outcomes
The aim of the course is to introduce students to some compensational, namely supportive measures, including their implementation in the education of children suffering from a particular handicap.
A general understanding of special pedagogical methods and procedures.
Prerequisites
A basic grasp of elementary knowledge of particular kinds and types of handicaps.
KPES/MSPK1 and KPES/MSPK2

Assessment methods and criteria
Combined exam

Completion of a casuistry
Recommended literature
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V.:. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: UP PedF, 2006. ISBN 80-244-1436-8.
  • EVANS,L.:. Totální komunikace, struktura a strategie. Pedagogické centrum, Hradec Králové 2002. ISBN 8072161059.
  • HRUBÝ, J. BAREŠOVÁ:. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999. ISBN 8072161059.
  • HUTAŘ, J.:. Pomůcky pro zdravotně postižené. Praha , Národní rada zdravotně postižených ČR, 2005. ISBN: 80-903640-1-2.
  • CHVÁTALOVÁ, H.:. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2005.
  • KAŠPAR, Z.:. Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. ČKTZJ 2008. ISBN 978-80-87153-63-5 patří DVD.
  • KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.:. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno:Paido , 2004.
  • LANGER, J.:. Komunikace osob se sluchovým postižením (multimediální studijní opora) [CD-ROM]. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7409-008-0.
  • LUDÍKOVÁ, L. a kol.:. Kombinované vady. Olomouc: UP, 2005. ISBN 9788024411545.
  • MÜLLER, O.:. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc : VUP, 2005. ISBN 8024410753.
  • NOVOSAD, L.:. Základy speciálně pedagogického poradenství. Praha: Portál, 2006.
  • OPATŘILOVÁ, D.:. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-3718-0.
  • PIPEKOVÁ, J, Vítková, M.:. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : 2001. ISBN ISBN 80-7315-010-7.
  • PULDA, M.:. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994.
  • SLOWÍK, J.:. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O.:. Psychopedie. Praha : Parta, 2009. ISBN 978-80-7320-137-1.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.):. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • VOTAVA, Jiří:. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0708-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Nursery School Teaching (3) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer