Course: Research paradigms in educational and psychological research

« Back
Course title Research paradigms in educational and psychological research
Course code KPSY/XPPPV
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 20
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction unspecified
Work placements unspecified
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Stuchlíková Iva, prof. PaedDr. CSc.
Course content
Quantitative research, qualitative research, mixed methodologies

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Demonstration
Learning outcomes
The course will focus on two main approaches to psychological research, will explore mixed methodologies and leading students to a critical assessment of prevailing, "paradigmatic" methodological approaches to the sub-areas of educational and psychological research. On the basis of the current educational and psychological reasearch literature, the students will analyze the strengths and weaknesses of dominant methodological approaches.
Student is oriented in main approaches to the educational and psychological research.
Prerequisites
not require

Assessment methods and criteria
Oral examination

participation in a research project
Recommended literature
  • Klasická učebnice metodologie - učí přemýšlet metodologicky.
  • SPSS 14 made simple (2006). New York: Psychology Press.
  • Douglas, M., Teti:. The Handbook of Research Methods in Developmental Science. Blackwell Publishing. 2006.
  • FERJENČÍK, J.:. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Portál, Praha, 2000.
  • HENDL, Jan:. Kvalitativní výzkum. Praha, Portál, 2005.
  • HENDL, Jan.:. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha, Portál, 2004.
  • CHRÁSKA, M.:. Metody pedagogického výzkumu Základy kvantitativního výzkumu. Grada 2007.
  • KERLINGER, F. N.:. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). Vyd. 1. Praha : Academia, 1972.
  • MIOVSKÝ, Michal:. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006.
  • MORGAN, D.L.:. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Albert, Boskovice, 2001.
  • Reis, H.T., Judd, Ch. M.:. Handbook of Research Methods in Social and Personality Psychology. Cambridge University Press. 2000.
  • ŘEHÁK, J., ŘEHÁKOVÁ, B.:. Analýza kategorizovaných dat v sociologii. Academia, Praha, 1986.
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J.:. Základy kvalitativního výzkumu. Albert, Boskovice, 1999.
  • ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K.:. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál, 2007.
  • URBÁNEK, T.:. Psychosémantika. Psychosémantický přístup ve výzkumu a diagnostice. Psychologický ústav AV ČR a Nakladatelství Pavel Křepela, Brno 2003.
  • URBÁNEK, T.:. Strukturální modelování v psychologii. Brno, Křepela, 2004.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Theory of Mathematics Education (2) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Theory of Mathematics Education (2) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -