Lecturer(s)
|
-
Šebeš Marek, Mgr. Ph.D.
-
Rozum František, PhDr.
-
Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Pavličíková Helena, PhDr. CSc.
|
Course content
|
1) Cross-section topics and anti cosumerist education (IP 14 26/2b). Personality education and social education. Definition of a cross-section topic (description, thematic units and subtopics, aims, motivation, teaching material) and its practical mastering (recommended methods and forms). 2) Education of a democratic citizen. Definition of a cross-section topic (description, thematic units and subtopics, aims, motivation, teaching materials) and its practical mastering (recommened methods and forms). 3) Education about thinking in European and global connections. Definition of a cross-section topic (description, thematic units and subtopics, aims, motivation, teaching materials) and its practical mastering (recommened methods and forms). 4) Multicultural education. Definition of a cross-section topic (description, thematic units and subtopics, aims, motivation, teaching materials) and its practical mastering (recommened methods and forms). 5) Environmental education. Definition of a cross-section topic (description, thematic units and subtopics, aims, motivation, teaching materials) and its practical mastering (recommened methods and forms). 6) Education about media. Definition of a cross-section topic (description, thematic units and subtopics, aims, motivation, teaching materials) and its practical mastering (recommened methods and forms). 7-8) Key competences and their development during civic education and the basics of social sciences lessons: competences for learning. 9-10) Key competences and their development during civic education and the basics of social sciences lessons: competences for problem solving. 11-12) Key competences and their development during civic education and the basics of social sciences lessons: communicative competences. 13) Key competences and their development during civic education and the basics of social sciences lessons: social competences and personal competences. 14) Key competences and their development during civic education and the basics of social sciences lessons: civic competences and competences for work.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book), Activating (simulations, games, drama)
|
Learning outcomes
|
The aim of the course is a practical training of applying teaching in the sphere of cross-section topics which represent an integral part of education embedded in School Education Programmes. Thematic spheres of cross-section topics running through educational spheres will be used as a positive element during the process of students ´creating and developing key competences.
Teaching knowledge and skills in the framework of professional training.
|
Prerequisites
|
None
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance assessment, Analysis of student's language skills
Active participation in seminars, continuous fulfilling tasks related to cross-section topics of The Framework Educational Programme and the development of key competences.
|
Recommended literature
|
-
Hejtman, P., Pavličíková, H. (Eds.). Spotřební společnost a její reflexe ve výuce společenských věd a výchovy k občanství.. Č. Budějovice: JU, 2014.
-
Hořejšová, M. Didaktika občanské nauky a základů společenských věd.. Praha: Naše vojsko, 1994.
-
kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VÚP, 2011.
-
kol. Klíčové kompetence v základním vzdělávání.. Praha: VÚP, 2007.
-
kol. Klíčové kompetence ve výuce na základní škole a gymnáziu. Metodická příručka.. Praha: NÚV, 2011.
-
Labischová, D., Labisch, M. Metodika výuky občanské výchovy na 2. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe. Náměty pro začínající učitele.. Ostrava: OU, 2010.
-
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody.. Brno: Paido, 2013.
-
Ondráčková, J. Výchova k občanství: manuál pro učitele občanské výchovy na druhém stupni základní školy a v nižších ročnících víceletých gymnázií.. Praha: Fortuna, 1999.
-
Pavličíková, H., Zbudilová, H. a kol. Aktuální otázky výchovy k občanství.. Č. Budějovice: JU, 2014.
-
Piťha, P. a kol. Úvod do výchovy k občanství.. Praha: Orbis, 1992.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika.. Praha: Portál, 2003.
-
Skalková, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování.. Praha: Grada, 2007.
-
Tomeček, S. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínající učitele.. Ostrava: OU, 2010.
-
Zbudilová, H., Pavličíková, H. Výchova k občanství v praxi.. Č. Budějovice: JU, 2013.
|