Předmět: Didaktika informatiky na odborných školách

« Zpět
Název předmětu Didaktika informatiky na odborných školách
Kód předmětu CPV/CV637
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V akademických rocích začínajících sudým letopočtem (např. 2018/2019), jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Podroužek Vít, Ing.
  • Bakala Břetislav, Ing. Bc.
Obsah předmětu
1. Jednotka informace, signál, zákony Booleovy algebry, Vennovy diagramy, základní logické členy, pravdivostní tabulka, příklady typických kombinačních obvodů v simulátoru Deeds (generátor parity, adresový dekodér, de-multiplexor, porovnávací obvod, převodník kódu). Sekvenční obvody - princip a rozdíl Mealyho a Mooreova automatu, klopný obvod R-S, D, zápis úrovní a hranou, registr - paralelní a sériový přenos, čítače - vzestupný, sestupný, synchronní a asynchronní. 2. Didaktika výuky HW počítačů - metody vysvětlení pojmu řadič, instrukce, demonstarce práce procesoru pomocí simulace jednoduchého cyklu v prostředí Deeds. Metoda simulace sestavení komponent základního počítače ve Virtualboxu. Demonstarce práce s diskovou pamětí, testy operační paměti a dalších komponent, práce s obrazem disku. 3. Didaktika výuky informatiky s využitím terminálových stanic, možnosti instalací aplikačního SW, způsob připojení terminálu pomocí RDS. Ukázka odborných učeben výuky technického vybavení na SŠ oboru IT a elektro, školní sítě a servrovny včetně síťového kreditního tiskového řešení. 4. Didaktika výuky datových sítí s využitím akademieCISCO, vybavení učebny, výukové materiály, typové příklady základní konfigurace, simulátor sestavení a konfigurace počítačové sítě.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je využití didaktiky, pedagogiky a psychologie pro výuku informatiky na odborných středních školách v oblasti technického vybavení a příprava studentů k úspěšnému absolvování praxe a samostatné výuce na SŠ po stránce znalostní, metodické i praktické. Obsahem kurzu je didaktická interpretace postupů a teorií se zaměřením na obsah učiva na středních odborných školách a seznámení s metodami práce a organizací výuky v odborných učebnách zaměřených na technické vybavení a jeho aplikace v informatice.
Absolvent je schopen řídit hodinu, tvořit kurikulum, připravit vyučovací hodinu, diagnostikovat chyby žáků, rozumět cílům výuky v jednotlivých oblastech ICT.
Předpoklady
Znalosti z obecné didaktiky nebo školní pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Seminární práce, průběžné metodické výstupy.
Doporučená literatura
  • Fojtík, Rostislav, Mgr. : Didaktika informatiky II . Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. Dostupné z http://www1.osu.cz/~fojtik/doc/DISS2.pdf. Datum přístupu 7/2011.
  • Roubal, P.: Informatika a výpočetní technika pro střední školy, praktická učebnice. Brno, Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3227-2.
  • Roubal, P.: Informatika a výpočetní technika pro střední školy, teoretická učebnice. Brno, Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3228-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr