Vyučující
|
-
Kalová Jana, doc. RNDr. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
BLOK 1 STEM přístupy při výuce matematiky - aplikace matematiky ve fyzice, biologii, chemii, geografii BLOK 2 Mezioborový přístup při řešení globálních environmentálních výzev - ekologie a environmentální geografie, ochrana přírody a krajiny, klimatické změny, modelování v ekologii, environmentální systémy a jejich změny, biodiverzita a změny klimatu, epidemiologický model socioekonomických a populačních procesů. BLOK 3 Aplikace ICT ve STEM předmětech - mikropočítače, robotika, aplikační softwary, ICT podpora experimentů BLOK 4 STEM přístup v chemii, fyzice, geografii - aplikace ve výuce BLOK 5 Konzultace projektu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laboratorní práce, E-learning, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Individuální konzultace s vyučujícím
- Domácí příprava na výuku
- 200 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 130 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 27 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 150 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními přístupy k výuce matematiky, fyziky, chemie, geografie a biologie, zvláště s důrazem na mezioborovou integraci včetně širokého využití ICT. Je třeba, aby integrace STEM předmětů neprobíhala jen na vybraných líbivých tématech, ale aby systematicky sledovala vzdělávací cíle, formy a povinný obsah vzdělávání. V rámci předmětu se proberou některá základní témata jednotlivých oborů, která vytvářejí základ pro výzkum a navrhování integrovaných STEM programů jak na základních, tak na středních školách. Výuka bude probíhat některou z forem aktivního učení. V rámci kurzu se budou studenti na konkrétních příkladech seznamovat se specifiky přípravy STEM předmětů, zejména s tím, jak stanovit cíle předmětu, jeho sylabus, jaká jsou specifika výuky STEM předmětů, jak zapojit ICT do výuky STEM předmětu. Paralelně k výuce předmětu bude student pracovat na projektu tvorby STEM předmětu.
Absolvent kurzu získá znalosti pro přípravu a vedení integrované STEM výuky.
|
Předpoklady
|
absolvování kurzu STEM 1 - odborné předpoklady
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Kombinovaná zkouška, Seminární práce
Student musí prokázat znalost STEM předmětů na pokročilé SŠ úrovni. Student musí pravidelně konzultovat a vypracovat projekt. Předmět je povinný pro zaměření na SŠ.
|
Doporučená literatura
|
-
Campbell Biology (Campbell Biology Series) 11th Edition. 2019. ISBN 978-3868943665.
-
Princeton Review AP Chemistry Premium Prep. 2022. ISBN 978-0525570578.
-
D. Adams, M. Hamm. Shaping the future with STEM instruction. Rowman & Littlefield, 2020. ISBN 978-1475856712.
-
K. F. Riley, M. P. Hobson, S. J. Bence. Mathematical methods for Physics and Engineering. Cambridge, 2015. ISBN 978-0521679718.
-
L. N. Conner. Integrating STEM in higher education: Addressing Global Issues. Routledge, 2021. ISBN 9781003130734.
|