Předmět: STEM 2 - odborný základ

« Zpět
Název předmětu STEM 2 - odborný základ
Kód předmětu FPR/716
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 20
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kalová Jana, doc. RNDr. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
BLOK 1 STEM přístupy při výuce matematiky - aplikace matematiky ve fyzice, biologii, chemii, geografii BLOK 2 Mezioborový přístup při řešení globálních environmentálních výzev - ekologie a environmentální geografie, ochrana přírody a krajiny, klimatické změny, modelování v ekologii, environmentální systémy a jejich změny, biodiverzita a změny klimatu, epidemiologický model socioekonomických a populačních procesů. BLOK 3 Aplikace ICT ve STEM předmětech - mikropočítače, robotika, aplikační softwary, ICT podpora experimentů BLOK 4 STEM přístup v chemii, fyzice, geografii - aplikace ve výuce BLOK 5 Konzultace projektu

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laboratorní práce, E-learning, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Individuální konzultace s vyučujícím
  • Domácí příprava na výuku - 200 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 130 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 27 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 150 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními přístupy k výuce matematiky, fyziky, chemie, geografie a biologie, zvláště s důrazem na mezioborovou integraci včetně širokého využití ICT. Je třeba, aby integrace STEM předmětů neprobíhala jen na vybraných líbivých tématech, ale aby systematicky sledovala vzdělávací cíle, formy a povinný obsah vzdělávání. V rámci předmětu se proberou některá základní témata jednotlivých oborů, která vytvářejí základ pro výzkum a navrhování integrovaných STEM programů jak na základních, tak na středních školách. Výuka bude probíhat některou z forem aktivního učení. V rámci kurzu se budou studenti na konkrétních příkladech seznamovat se specifiky přípravy STEM předmětů, zejména s tím, jak stanovit cíle předmětu, jeho sylabus, jaká jsou specifika výuky STEM předmětů, jak zapojit ICT do výuky STEM předmětu. Paralelně k výuce předmětu bude student pracovat na projektu tvorby STEM předmětu.
Absolvent kurzu získá znalosti pro přípravu a vedení integrované STEM výuky.
Předpoklady
absolvování kurzu STEM 1 - odborné předpoklady

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Kombinovaná zkouška, Seminární práce

Student musí prokázat znalost STEM předmětů na pokročilé SŠ úrovni. Student musí pravidelně konzultovat a vypracovat projekt. Předmět je povinný pro zaměření na SŠ.
Doporučená literatura
  • Campbell Biology (Campbell Biology Series) 11th Edition. 2019. ISBN 978-3868943665.
  • Princeton Review AP Chemistry Premium Prep. 2022. ISBN 978-0525570578.
  • D. Adams, M. Hamm. Shaping the future with STEM instruction. Rowman & Littlefield, 2020. ISBN 978-1475856712.
  • K. F. Riley, M. P. Hobson, S. J. Bence. Mathematical methods for Physics and Engineering. Cambridge, 2015. ISBN 978-0521679718.
  • L. N. Conner. Integrating STEM in higher education: Addressing Global Issues. Routledge, 2021. ISBN 9781003130734.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr