Předmět: Biotopy ČR

« Zpět
Název předmětu Biotopy ČR
Kód předmětu KAE/BČR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kučera Tomáš, doc. RNDr. Ph.D.
  • Pechar Libor, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
BLOK I úvod do problematiky ochrany biotopů 1) Úvod terminologie a vymezení biotopové úrovně, zdrojové podklady typů přírodních stanovišť ? klasifikace CORINE/Palaearctic habitats a návaznost na EUNIS, mapa potenciální přirozené vegetace Evropy a ČR, Směrnice o stanovištích, typy přírodních stanovišť (habitaty) zemí EU 2) Implementace Směrnice do národní legislativy, metodika mapování biotopů, proces vyhlášení chráněných území soustavy Natura 2000 BLOK II klasifikace biotopů, rozšíření, biotopkomplexy 3) Formační skupina vodních a mokřadních biotopů 4) Formační skupina rašeliništních biotopů 5) Formační skupina biotopů alpinského stupně 6) Formační skupina skal a sutí 7) Formační skupina travinných biotopů a křovin (1. suché trávníky) 8) Formační skupina travinných biotopů a křovin (2. louky) 9) Formační skupina lesních biotopů 1 10) Formační skupina lesních biotopů 2 11) Biotopkomplexy a jejich rozšíření v ČR

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Exkurze
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 99 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavním cílem je uvedení do problematiky klasifikace stanovišť podle evropské směrnice na ochranu stanovišť soustavy Natura 2000, jejich hodnocení stavu z hlediska ochrany, monitorování a praktické obhospodařování. Terénní exkurze bude zaměřena na mapování a hodnocení biotopů.
Studenti dokáží aplikovat aktivní pracovní přístup a jsou schopni samostatné vědecké činnosti v oboru. Dokáží využívat velké množství relevantních údajů (odborná literatura, vlastní praktické zkušenosti z oboru, zkušenosti expertů), které jsou schopni analyzovat, kriticky hodnotit a vyvodit patřičné závěry. Tyto dovednosti dokáží absolventi aplikovat tvůrčím způsobem v rámci své výzkumné činnosti. Studenti jsou výborně připraveni pro další samostatné vzdělávání a udržování profesního růstu v oboru. Absolventi mají dokonale osvojenu schopnost analytického a syntetického myšlení. Student získá orientaci v systému biotopů / habitatů, resp. typů přírodních stanovišť podle Katalogu biotopů ČR. Získá povědomí o soustavě kvalitativních i kvantitativních parametrů, které charakterizují jednotlivé vymapované polygony.
Předpoklady
Studenti jsou schopni samostatné práce v oboru, ale osvojili si i principy týmové spolupráce. Jsou vybaveni schopnostmi formulovat a prezentovat vlastní názory a komunikovat je v rodném jazyce i v některém světovém jazyce. Dokáží bez problémů sdělovat informace, myšlenky, identifikovat problémy a navrhovat možná řešení. Svůj přístup k problému jsou schopni kriticky hodnotit; jsou schopni obhájit si svůj odborný názor s využitím argumentů, které získali studiem i praktickou zkušeností v oboru. Předmět nemá stanovenu žádnou prerekvizitu. Předpokladem absolvování je schopnost samostatně pracovat v terénu.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Rozsah znalostí odpovídající SZZ na ZF JU. Studenti kombinované formy studia mají v rámci studia stejné povinnosti jako studenti prezenční formy. Povinná je účast na exkurzi. Student prokáže osvojení metodiky mapování revizí vybraného území a obhájí ji před kolokviem.
Doporučená literatura
  • Chytrý, Milan,; Kučera, Tomáš,; Kočí, Martin. Katalog biotopů České republiky : interpretační příručka k evropským programům Natura 2000 a Smaragd. 1. vyd. Praha : Agentura ochrany přírody a krajiny ČR : Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta : Akad, 2001. ISBN 80-86064-55-7.
  • Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 1, Travinná a keříčková vegetace = Vegetation of the Czech Republic.. Vydání 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1462-7.
  • Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 2, Ruderální, plevelová, skalní a suťová vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 2, Ruderal, weed, rock and scree vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1769-7.
  • Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 3, Vodní a mokřadní vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 3, Aquatic and wetland vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1918-9.
  • Pyšek, Petr,; Chytrý, Milan,; Moravcová, L. Rostlinné invaze v České republice: situace, výzkum a management = Plant invasions in the Czech Republic: state of the art, research and management : konference ČBS, 30.11.-1.12.2007, Praha. 1. vyd. Praha : Česká botanická společnost, 2008. ISBN 978-80-86632-18-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Aplikovaná a krajinná ekologie (1) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Aplikovaná a krajinná ekologie (1) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -