Vyučující
|
-
Pechar Libor, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Budou probírány významné polutanty hydrosféry, atmosféry a pedosféry, jejich zdroje, vliv na životní prostředí a na člověka, kumulace v potravinách a zemědělských surovinách, způsoby a možnosti jejich odstraňování. V dalších přednáškových blocích budou probírány způsoby odběru vzorků životního prostředí a následné využití moderních spektrometrických, elektrochemických a separačních analytických metod při jejich analýzách. Studenti budou také seznámeni s chemickými senzory a přenosnými analyzátory. Nedílnou součástí kurzu je také přednáškový blok věnovaný validaci analytických metod a statistickému zpracování získaných dat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální konzultace s vyučujícím, Praktická výuka
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout detailní přehled o biogeochemických globálních cyklech makrobiogenních prvků a vybraných stopových prvků, jakož i o chování významných kontaminantů životního prostředí. Budou probírány významné polutanty hydrosféry, atmosféry a pedosféry, jejich zdroje, vliv na životní prostředí a na člověka, kumulace v potravinách a zemědělských surovinách, způsoby a možnosti jejich odstraňování. V dalších přednáškových blocích budou probírány způsoby odběru vzorků životního prostředí a následné využití moderních spektrometrických, elektrochemických a separačních analytických metod při jejich analýzách. Studenti budou také seznámeni s chemickými senzory a přenosnými analyzátory. Nedílnou součástí kurzu je také přednáškový blok věnovaný validaci analytických metod a statistickému zpracování získaných dat.
Studenti dokáží aplikovat aktivní pracovní přístup a jsou schopni samostatné vědecké činnosti v oboru. Dokáží využívat velké množství relevantních údajů (odborná literatura, vlastní praktické zkušenosti z oboru, zkušenosti expertů), které jsou schopni analyzovat, kriticky hodnotit a vyvodit patřičné závěry. Tyto dovednosti dokáží absolventi aplikovat tvůrčím způsobem v rámci své výzkumné činnosti. Studenti jsou výborně připraveni pro další samostatné vzdělávání a udržování profesního růstu v oboru. Absolventi mají dokonale osvojenu schopnost analytického a syntetického myšlení.
|
Předpoklady
|
Studenti jsou schopni samostatné práce v oboru, ale osvojili si i principy týmové spolupráce. Jsou vybaveni schopnostmi formulovat a prezentovat vlastní názory a komunikovat je v rodném jazyce i v některém světovém jazyce. Dokáží bez problémů sdělovat informace, myšlenky, identifikovat problémy a navrhovat možná řešení. Svůj přístup k problému jsou schopni kriticky hodnotit; jsou schopni obhájit si svůj odborný názor s využitím argumentů, které získali studiem i praktickou zkušeností v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Kolokvium, Vypracování laboratorních protokolů
Rozsah znalostí odpovídající SZZ na ZF JU. Studenti kombinované formy studia mají v rámci studia stejné povinnosti jako studenti prezenční formy. Konzultace jsou realizovány 3-4 x za semestr v termínech dle dohody se studenty. Studenti mohou vyučujícího kontaktovat během přímé výuky, mimo ni rovněž e-mailem. Vyučující může kontaktovat studenty svého předmětu formou hromadného e-mailu pomocí systému studijní agendy STAG.
|
Doporučená literatura
|
-
Jorgensen S. E. Ecotoxicology. Elsevier, 2010. ISBN 78-0444536280.
-
Patnaik P. Handbook of Environmental Analysis Chemical Pollutants in Air, Water, Soil, and Solid Wastes. CRC Press, 2010. ISBN 978-0429137273.
|