Vyučující
|
-
Pechar Libor, doc. RNDr. CSc.
-
Čížková Hana, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednáška 1. Definice a klasifikace mokřadů 2. Biogeochemie mokřadů 3. Mokřadní vegetace 4. Sladkovodní mokřady 5. Pobřežní mokřady 6. Ekosystémové služby mokřadů 7. Ochrana a management mokřadů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Exkurze
- Domácí příprava na výuku
- 90 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Mokřady tvoří přechod mezi typicky vodním a suchozemským prostředím. Mokřady jsou charakteristické specifickým vodním režimem s velkým kolísáním vodní hladiny a převládajícími anoxickými podmínkami v půdě. Organismy, které se v mokřadech vyskytují, jsou na tyto specifické podmínky adaptovány fyziologicky, morfologicky a anatomicky. Mokřady patří mezi nejproduktivnější ekosystémy na zemském povrchu a vyskytuje se v něm řada druhů specificky vázaných na toto prostředí. Student se seznámí s přehledem, významem a managementem mokřadů světa.
Studenti dokáží aplikovat aktivní pracovní přístup a jsou schopni samostatné vědecké činnosti v oboru. Dokáží využívat velké množství relevantních údajů (odborná literatura, vlastní praktické zkušenosti z oboru, zkušenosti expertů), které jsou schopni analyzovat, kriticky hodnotit a vyvodit patřičné závěry. Tyto dovednosti dokáží absolventi aplikovat tvůrčím způsobem v rámci své výzkumné činnosti. Studenti jsou výborně připraveni pro další samostatné vzdělávání a udržování profesního růstu v oboru. Absolventi mají dokonale osvojenu schopnost analytického a syntetického myšlení.
|
Předpoklady
|
Studenti jsou schopni samostatné práce v oboru, ale osvojili si i principy týmové spolupráce. Jsou vybaveni schopnostmi formulovat a prezentovat vlastní názory a komunikovat je v rodném jazyce i v některém světovém jazyce. Dokáží bez problémů sdělovat informace, myšlenky, identifikovat problémy a navrhovat možná řešení. Svůj přístup k problému jsou schopni kriticky hodnotit; jsou schopni obhájit si svůj odborný názor s využitím argumentů, které získali studiem i praktickou zkušeností v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Rozsah znalostí odpovídající SZZ na ZF JU. Studenti kombinované formy studia mají v rámci studia stejné povinnosti jako studenti prezenční formy.
|
Doporučená literatura
|
-
Čížková, H., Vlasáková, L., Květ, J. Mokřady: ekologie, ochrana a udržitelné využívání. České Budějovice, 2017. ISBN 978-80-7394-658-6.
-
Hejný, Slavomil. Ökologische Charakteristik der Wasser- und Sumpfpflanzen in den slowakischen Tiefebenen (Donau- und Theissgebiet) = Ekologická charakteristika vodných a bahenných rastlín Slovenských nížin (Podunajskej a Potiskej). 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1960.
-
Hejný, Slavomil,; Raspopov, Igor Michajlovič; Květ, Jan. Studies on shallow lakes and ponds. 1. vyd. Praha : Academia, 1986.
-
Květ, Jan,; Jeník, Jan,; Papáčková, Lenka. Freshwater wetlands and their sustainable future : a case study of Třeboň Basin Biosphere Reserve, Czech Republic. [1st ed.]. Paris ; London : UNESCO : Parthenon Publishing Group, 2002. ISBN 1-85070-550-X.
|