Předmět: Hydrobiologie

« Zpět
Název předmětu Hydrobiologie
Kód předmětu KAE/HB
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pechar Libor, doc. RNDr. CSc.
  • Adámek Zdeněk, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Úvod, definice, počátky hydrobiologie, rozdělení, vývoj v Evropě a ČR. Uplatnění, použití a význam. 2. Voda jako životní prostředí - její významné fyzikální vlastnosti (teplota, hustota, viskozita, konduktivita apod.) 3. Chemické vlastnosti vody - kyslík, oxid uhličitý, reakce vody, KNK (alkalita), dusík, fosfor, organické látky atp. 4. Koloběhy prvků - tepelný režim vod, koloběh kyslíku, uhlíku, dusíku, fosforu, železa, síry, křemíku aj. 5. Biolgická charakteristika vodního rpostředí - eko-fyziologické faktory, rozdělení vod. Stojaté vody - členění, osídlen 6. Tekoucí vody - fyzikální a chemická charakteristika, látkový koloběh, teorie říčního kontinua. 7. Životní prostředí tekoucích vod - interakce v říčním systému. Volná voda, bentál, hyporeál. 8. Společenstva tekoucích vod - plankton, drift, mikrobentos, zoobentos, nekton. Morfologické a fyziologické adaptace. 9. Znečišťování a samočištění - zdroje znečištění, typy odopadních vod, saprabní systémy, stanovení saprobity. 10. Eutrofizace stojatých vod - jednotlivé trofické stupně, jejich charakteristika. 11. Čištění odpadních vod - mechanické, chemické, biologické. anaerobní a aerobní procesy. 12. Biologická produktivita vod - produkce a produktivita. Primární produkce a její měření. 13. Sekundární produkce vodních ekosystémů - definice, měření a uplatnění v trofickém řetězci pohybu látek a energie. 14. Právní ochrana vody a vodních zdrojů. Povodňová služba a provozní činnost na tocích.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Exkurze, Praktická výuka
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 80 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače s ekologickými zákonitostmi ve vodním prostředí, především sladkých vod. Poznání hlavních produkčních procesů a využití z hlediska zajištění kvalitní surové vody pro úpravu na pitnou. Seznámení s hlavními riziky, které vedou ke zhoršování kvality vody, zvláště rizika vyplývající ze zemědělského hospodaření. Klíčové zásady pro posuzování kvality vodních útvarů podle WFD (ES2000/60).
Studenti dokáží aplikovat aktivní pracovní přístup a jsou schopni samostatné vědecké činnosti v oboru. Dokáží využívat velké množství relevantních údajů (odborná literatura, vlastní praktické zkušenosti z oboru, zkušenosti expertů), které jsou schopni analyzovat, kriticky hodnotit a vyvodit patřičné závěry. Tyto dovednosti dokáží absolventi aplikovat tvůrčím způsobem v rámci své výzkumné činnosti. Studenti jsou výborně připraveni pro další samostatné vzdělávání a udržování profesního růstu v oboru. Absolventi mají dokonale osvojenu schopnost analytického a syntetického myšlení.
Předpoklady
Studenti jsou schopni samostatné práce v oboru, ale osvojili si i principy týmové spolupráce. Jsou vybaveni schopnostmi formulovat a prezentovat vlastní názory a komunikovat je v rodném jazyce i v některém světovém jazyce. Dokáží bez problémů sdělovat informace, myšlenky, identifikovat problémy a navrhovat možná řešení. Svůj přístup k problému jsou schopni kriticky hodnotit; jsou schopni obhájit si svůj odborný názor s využitím argumentů, které získali studiem i praktickou zkušeností v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Rozsah znalostí odpovídající SZZ na ZF JU. Studenti kombinované formy studia mají v rámci studia stejné povinnosti jako studenti prezenční formy. Konzultace jsou realizovány 3-4 x za semestr v termínech dle dohody se studenty. Studenti mohou vyučujícího kontaktovat rovněž e-mailem, Vyučující může kontaktovat studenty svého předmětu formou hromadného e-mailu, přes systém studijní agendy STAG. Další literatura mimo uvedený přehled je specifikována podle zaměření dizertační práce jednotlivých posluchačů.
Doporučená literatura
  • Adámek, Zdeněk; Helešic, Jan,; Maršálek, Blahoslav,; Rulík, Martin. Aplikovaná hydrobiologie. 2., rozš. upr. vyd. Vodňany : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Fakulta rybářství a ochrany vod, 2010. ISBN 978-80-87437-09-4.
  • Eiseltová, Martina. Restoration of lakes, streams, floodplains, and bogs in Europe : principles and case studies. Dordrecht : Springer, 2010. ISBN 978-90-481-9264-9.
  • Lellák, Jan; Kubíček, František; Kynclová, Alena. Hydrobiologie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-530-0.
  • O'Sulliven, P. and Reynolds, C. The Lakes Handbook: Limnology and Limnetic Ecology. Malden: Blackwell Science Ltd., 2004. ISBN 978-0-632-04797-0.
  • Wetzel, Robert G. Limnology : lake and river ecosystems. Third edition. San Diego ; San Francisco ; New York ; Boston ; London ; Sydney ; Tokyo : Academic Press, an imprint, 2001. ISBN 0-12-744760-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Aplikovaná a krajinná ekologie (1) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Aplikovaná a krajinná ekologie (1) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -