Předmět: Krajinné a pozemkové úpravy

« Zpět
Název předmětu Krajinné a pozemkové úpravy
Kód předmětu KAE/KPÚ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pechar Libor, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Studijní předmět zahrnuje zejména tato témata: Jednotlivé fáze v projektování pozemkových úprav Nárokové listy vlastníků a zapracování nových poznatků k oceňování půd Hlavní územní systémy jejich jednotlivé kapitoly - Eroze a aktualizace metod výpočtů - Vodní režim krajiny a vazba na řešení retence vody v krajině - Cestní síť jako multifunkční prvek v pozemkových úpravách - Tvorba a ochrana krajiny v projektech pozemkových úprav Návrhy nového rozdělení vlastnictví a užívání pozemků s přihlédnutím k místním podmínkám Jednotlivá jednání v procesu pozemkových úprav z pohledu psychologie a sociologie Součástí výuky je aktivní účast na jednotlivých jednáních konkrétních pozemkových úprav a spolupráce s projekčními organizacemi.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Individuální konzultace s vyučujícím
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rekapitulace a rozšíření znalostí týkajících se projektování komplexních pozemkových úprav. Zároveň si tento předmět klade za cíl zapracovávat do výuky nové poznatky výzkumu prováděného katedrou a dalšími výzkumnými pracovišti (zejména se jedná o VÚMOP Praha, ČZU Praha a VUT Brno).Cílem předmětu je poskytnout a současně propojit teoretické a praktické znalosti v oboru krajinného plánování a pozemkové úpravy jak v České republice, tak v dalších zemích světa. Po absolvování předmětu studenti získají dovednosti syntetizovat jednotlivé problematiky v jeden souhrnný plánovací dokument. Předmět klade důraz na mezioborový charakter výzkumu a praktických aktivit na poli krajinného plánování a pozemkových úprav. Spolu se specifickými přístupy a postupy typickými pro krajinně plánovací disciplíny je součástí předmětu i zdokonalení se v obecných principech hodnocení a plánování krajiny (typologie, skaling, krajinné jednotky, mapové aj. podklady, ...).
Studenti mají hluboké teoretické i praktické znalosti o procesech v krajině. Znalosti se týkají nejnovějších poznatků v oboru krajinné a pozemkové úpravy a slouží jako základ originálního myšlení, které jim umožňuje účastnit se výzkumu. Znají širokou škálu krajinných opatření i kriteria při jejich výběru. Studenti dovedou své znalosti tvůrčím způsobem uplatnit při určování ohroženosti pozemků. Samostatně na vysoké úrovni řeší návrhy jednotlivých krajinných opatření a procesu pozemkových úprav. Znalosti dovedou promítnout do projektového a realizačního řešení. Své dovednosti uplatňují zejména na úrovni výzkumu i státní správy.Studenti dovedou konfrontovat své znalosti, dovednosti a názory v oblasti problematiky krajinného plánování a pozemkových úprav s vědeckou veřejností. Tato komunikace je zejména zřetelná při přípravě grantových návrhů a vědeckých publikací.
Předpoklady
Studenti jsou schopni samostatné práce v oboru, ale osvojili si i principy týmové spolupráce. Jsou vybaveni schopnostmi formulovat a prezentovat vlastní názory a komunikovat je v rodném jazyce i v některém světovém jazyce. Dokáží bez problémů sdělovat informace, myšlenky, identifikovat problémy a navrhovat možná řešení. Svůj přístup k problému jsou schopni kriticky hodnotit; jsou schopni obhájit si svůj odborný názor s využitím argumentů, které získali studiem i praktickou zkušeností v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Výuka je založena na samostatném studiu doporučené literatury, které je usměrňováno na konzultacích s vyučujícím. Součástí studia je vypracování seminární práce, která slouží jako podklad pro ústní zkoušku z předmětu. Zadání práce volí vyučující tak, aby ji student mohl využít jako jeden z podkladů pro dizertační práci. Konzultace jsou realizovány 3-4 x za semestr v termínech dle dohody se studenty. Studenti mohou vyučujícího kontaktovat rovněž e-mailem, Vyučující může kontaktovat studenty svého předmětu formou hromadného e-mailu, přes systém studijní agendy STAG.
Doporučená literatura
  • Doležal, P., Pavlík, M., Střítecký, L., Dumbrovský, M., Martének, J. Metodický návod k provádění pozemkových úprav. Agroprojekt, Praha., 2010.
  • Doležal, P. Technický standard plánu společných zařízení v pozemkových úpravách. Agroprojekt, Praha., 2010.
  • Ingegnoli, V. A Widening Foundation.. Berlin: Springer Verlag, 2002. ISBN 978-3-642-07663-3.
  • Wiens, John A.,; Moss, Michael R. Issues and perspectives in landscape ecology ; Ed. John A. Wiens, Michael R. Moss. 1. ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-53754-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Aplikovaná a krajinná ekologie (1) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Aplikovaná a krajinná ekologie (1) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -