Vyučující
|
-
Bejček Vladimír, prof. RNDr. CSc.
-
Pechar Libor, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení předmětu, literatura 2. Geobotanika - studium populací 3. Geobotanika - studium společenstev 4. Společenstva suchozemských bezobratlých- část I. 5. Společenstva suchozemských bezobratlých - část II. 6. Společenstva vodních organismů - část I. 7. Společenstva vodních organismů - část II. 8. Půdní společenstva - část I. 9. Půdní společenstva - část II. 10. Společenstva vodních obratlovců 11. Společenstva suchozemských obratlovců - část I. 12. Společenstva suchozemských obratlovců - část II. Bioindiokace a biodiagnostika, ekologický monitoring Cvičení 1. Geobotanika - studium populací 2. Geobotanika - studium společenstev 3. Společenstva suchozemských bezobratlých- část I. 4. Společenstva suchozemských bezobratlých - část II. 5. Společenstva vodních organismů - část I. 6. Společenstva vodních organismů - část II. 7. Půdní společenstva - část I. 8. Půdní společenstva - část II. 9. Společenstva vodních obratlovců 10. Společenstva suchozemských obratlovců - část I. 11. Společenstva suchozemských obratlovců - část II. 12. Bioindiokace a biodiagnostika. Ekologický monitoring
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktická výuka
- Domácí příprava na výuku
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Získat solidní přehled vybraných metod studia sladkovodních a suchozemských ekosystémů a jejich praktické využití. Osvojit si kvalitativní a kvantitativní metody při sběru botanického materiálu, materiálu vodních a suchozemských bezobratlých živočichů, půdní fauny a obratlovců. Metody zpracování shromážděných dat.
Studenti zvládají teoreticky i prakticky metody zkoumání v jednotlivých dílčích oborech - floristika, geobotanika, zoologie bezobratlých, jednotlivých skupin obratlovců hydrobiologie. Jsou schopni sbírat odpovídajícími metodami materiál, tak jej zpracovat a vyhodnotit. Studenti jsou schopni využívat natrénované postupy a zvládají odpovídající technické prostředky, a to jak v terénu, tak v laboratorních podmínkách. Jsou schopni stanovit hypotézu a ujmout se odpovídajícího řešení.
|
Předpoklady
|
Studenti jsou schopni samostatné práce v oboru, ale osvojili si i principy týmové spolupráce. Jsou vybaveni schopnostmi formulovat a prezentovat vlastní názory a komunikovat je v rodném jazyce i v některém světovém jazyce. Dokáží bez problémů sdělovat informace, myšlenky, identifikovat problémy a navrhovat možná řešení. Svůj přístup k problému jsou schopni kriticky hodnotit; jsou schopni obhájit si svůj odborný názor s využitím argumentů, které získali studiem i praktickou zkušeností v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Kombinovaná zkouška
Znalosti z předmětů: Obecná ekologie, Botanika, Zoologie, Geologie, Ekologie stanovišť. Studenti jsou schopni využívat natrénované postupy a zvládají odpovídající technické prostředky, a to jak v terénu, tak v laboratorních podmínkách. Jsou schopni stanovit hypotézu a ujmout se odpovídajícího řešení. Studenti mají schopnost přistupovat ke své práci odpovědně a tvořivě. Jsou schopni využívat relevantní údaje z odborné literatury a jiných seriózních informačních zdrojů. Na základě vlastních zkušeností a uznávaných informačních zdrojů si utvářejí vlastní úsudek.
|
Doporučená literatura
|
-
Adámek, Zdeněk; Helešic, Jan,; Maršálek, Blahoslav,; Rulík, Martin. Aplikovaná hydrobiologie. 2., rozš. upr. vyd. Vodňany : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Fakulta rybářství a ochrany vod, 2010. ISBN 978-80-87437-09-4.
-
Dykyjová, Dagmar. Metody studia ekosystémů. Vydání 1. Praha : Academia, 1989.
-
Moravec, Jaroslav; Blažková, Denisa. Fytocenologie : (nauka o vegetaci). Vydání 1. Praha : Academia, 1994. ISBN 80-200-0457-2.
-
Prach, Karel. Úvod do vegetační ekologie (geobotaniky). Vyd. 1. České Budějovice : Jihočeská univerzita, Biologická fakulta, 2001. ISBN 80-7040-469-8.
|