Vyučující
|
-
Pechar Libor, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení předmětu, literatura; Hodnocení druhové diverzity společenstev 2. Příčiny druhové bohatosti společenstev 3. Podobnosti společenstev, hierarchické metody 4. Vymezení druhu, reprodukčně izolační mechanismy 5. Vývoj druhů, modely speciace 6. Podobnosti společenstev, ordinační metody 7. Obecné biografické principy 8. Fytogeografické členění ČR 9. Biogeografické souvislosti regionální diverzity 10. Diverzita rostlinných společenstev ČR 11. Globální biodiverzita, makroevoluce, vymírání druhů 12. Zoogeografické členění ČR
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět přibližuje biologickou rozmanitost na úrovni populace, druhu a společenstva. Zahrnuje základní pohled na druh v biologii a na mechanismy jeho vzniku a proměnlivosti. Popisovány jsou různé způsoby hodnocení druhové rozmanitosti společenstev pomocí hierarchických a ordinačních technik. Zahrnuty jsou základy biogeografie se zřetelem na území střední Evropy.
Studenti dokáží aplikovat aktivní pracovní přístup a jsou schopni samostatné vědecké činnosti v oboru. Dokáží využívat velké množství relevantních údajů (odborná literatura, vlastní praktické zkušenosti z oboru, zkušenosti expertů), které jsou schopni analyzovat, kriticky hodnotit a vyvodit patřičné závěry. Tyto dovednosti dokáží absolventi aplikovat tvůrčím způsobem v rámci své výzkumné činnosti. Studenti jsou výborně připraveni pro další samostatné vzdělávání a udržování profesního růstu v oboru. Absolventi mají dokonale osvojenu schopnost analytického a syntetického myšlení.
|
Předpoklady
|
Znalosti z předmětů Ekologie živočichů, Ekologie rostlin.Studenti jsou schopni samostatné práce v oboru, ale osvojili si i principy týmové spolupráce. Jsou vybaveni schopnostmi formulovat a prezentovat vlastní názory a komunikovat je v rodném jazyce i v některém světovém jazyce. Dokáží bez problémů sdělovat informace, myšlenky, identifikovat problémy a navrhovat možná řešení. Svůj přístup k problému jsou schopni kriticky hodnotit; jsou schopni obhájit si svůj odborný názor s využitím argumentů, které získali studiem i praktickou zkušeností v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Seminární práce
Studenti se orientují v základních teoriích ovlivňujících pohled na biologickou rozmanitost přírody. Uživatelsky zvládají základní metody hodnocení společenstev pomocí indexů druhové diverzity a hodnocení podobnosti společenstev. Umí uživatelsky využívat vhodný specializovaný software.
|
Doporučená literatura
|
-
Cox, C. Barry; Moore, Peter D.; Ladle, Richard J. Biogeography : an ecological and evolutionary approach. Ninth edition. Chichester : Wiley Blackwell, 2016. ISBN 978-1-118-96858-1.
-
Sádlo, Jiří; Storch, David. Biologie krajiny : biotopy České republiky. 2. vyd. Praha : Vesmír, 2000. ISBN 80-85977-31-1.
|