Vyučující
|
-
Mlčoch Svatomír, JUDr.
-
Pechar Libor, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Ekopolitika, úvod do práva životního prostředí ("právo ŽP"), principy práva ŽP, nástroje a procesy v právu ŽP. 2. Veřejná správa v životním prostředí, mezinárodní a evropské právo životního prostředí. 2. Veřejná správa v životním prostředí, mezinárodní a evropské právo životního prostředí. 3. Subjekty environmentálních vztahů, účast veřejnosti v právu ŽP, právo na informace o životním prostředí. 4. Územní plánování, SEA, EIA, 5. Odpovědnost v ochraně životního prostředí, ekologická újma. 6. Ochrana přírodních zdrojů (ZPF, vody, lesa, nerostných zdrojů). 7. Právní regulace znečišťování (ochrana vod a ovzduší před znečišťováním, odpady a obaly, integrovaná prevence). 8. Ochrana životního prostředí při výkonu myslivostí a rybářství. Ochrana zvířat proti týrání. 9. Obecná ochrana přírody a krajiny. 10. Zvláštní ochrana přírody a krajiny (zvláště chráněná území, zvláště chráněné druhy, zvláště chráněné nerosty, památné stromy). 11. Soustava NATURA 2000. Zbývající instituty zákona o ochraně přírody a krajiny. 12. Souhrn
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 90 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Obsahem předmětu jsou základní pojmy a principy práva životního prostředí a jeho ústavní základy včetně mezinárodních souvislostí. Dále je věnována pozornost organizaci veřejné správy na daném úseku, nástrojům právní ochrany a odpovědnosti. Předmět dále zahrnuje základní exkurs do právní regulace znečišťování a do právní ochrany jednotlivých složek životního prostředí se zvláštním důrazem na ochranu přírody a krajiny.
Studenti dokáží aplikovat aktivní pracovní přístup a jsou schopni samostatné vědecké činnosti v oboru. Dokáží využívat velké množství relevantních údajů (odborná literatura, vlastní praktické zkušenosti z oboru, zkušenosti expertů), které jsou schopni analyzovat, kriticky hodnotit a vyvodit patřičné závěry. Tyto dovednosti dokáží absolventi aplikovat tvůrčím způsobem v rámci své výzkumné činnosti. Studenti jsou výborně připraveni pro další samostatné vzdělávání a udržování profesního růstu v oboru. Absolventi mají dokonale osvojenu schopnost analytického a syntetického myšlení.
|
Předpoklady
|
Studenti jsou schopni samostatné práce v oboru, ale osvojili si i principy týmové spolupráce. Jsou vybaveni schopnostmi formulovat a prezentovat vlastní názory a komunikovat je v rodném jazyce i v některém světovém jazyce. Dokáží bez problémů sdělovat informace, myšlenky, identifikovat problémy a navrhovat možná řešení. Svůj přístup k problému jsou schopni kriticky hodnotit; jsou schopni obhájit si svůj odborný názor s využitím argumentů, které získali studiem i praktickou zkušeností v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Test
Rozsah znalostí odpovídající SZZ na ZF JU. Studenti kombinované formy studia mají v rámci studia stejné povinnosti jako studenti prezenční formy.
|
Doporučená literatura
|
-
Damohorský, Milan; Drobník, Jaroslav,; Franková, Martina,; Sobotka, Michal,; Stejskal, Vojtěch,; Žákovská, Karolína. Sbírka praktických příkladů z práva životního prostředí. 2., aktualizované vydání. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-593-9.
-
Jelínková, Jitka. Občan, spolek, obec a úřad v ochraně životního prostředí : praktický průvodce. První vydání. Praha : Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0508-3.
-
Kružíková, Eva; Komárek, Jan,; Adamová, Eva. Právo životního prostředí Evropských společenství : praktický průvodce. 1. vyd. Praha : Linde, 2003. ISBN 80-7201-430-7.
|