Vyučující
|
-
Perná Kristýna, Mgr. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématické celky: Funkce zemědělství v krajině, produkční a mimoprodukční funkce, životní prostředí jako výrobní prostředek, regionální a alternativní potravinářská produkce, využívání obnovitelných a neobnovitelných zdrojů surovin a energie, environmentální funkce- absorpce negativních externalit výroby, udržitelný rozvoj krajiny, další mimoprodukční funkce: estetická, historická, kulturní, naučná, rekreativní, hygienicko léčebná, sekuritativní, sociální. Témata seminářů: Podnikání na venkově - diverzifikace výrobního zaměření podpora drobných a začínajících podnikatelů, sociální podnikání, kulturní dědictví na venkově,programy EU pro rozvoj venkova (ROP,ESF,PRV..), lidské zdroje na venkově, zaměstnanost, přístup k celoživotnímu vzdělávání, komunitní život na venkově, spolupráce uvnitř i vně obce, spolky, tradice na venkově
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Práce s textem (učebnicí, knihou), Exkurze, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Skupinová výuka
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Exkurze
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty s problematikou udržitelného rozvoje, s možnostmi rozvoje venkovských oblastí a s alternativními ekonomickými činnostmi a tvorbou doplňkových zdrojů pro udržování zaměstnanosti a hospodárné využívání zdrojů v zemědělství.
Student je po absolvování předmětu způsobilý rozhodovat o možnostech diversifikace aktivit ve venkovských regionech vycházejících z potenciálu krajiny i ekonomické a sociální situace.
|
Předpoklady
|
Obecné znalosti z přírodovědných předmětů na střední škole a nově na FZT JU, botanika, zemědělství.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Kombinovaná zkouška, Test
Požadavky k zápočtu: Účast na konzultacích, zpracování a prezentace seminární práce individuálně či ve dvojicích Požadavky ke zkoušce: Písemný test (80% bodů-úspěšné splnění), rozbor chybných nebo neúplných odpovědí, ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Cooper, P. J., Vargas, C. M.:. Implementing Sustainable Development,. Rowman and Littlefield Publishers, Maryland, 2003.
-
G. A. Wilson. Multifunctional Agriculture: A Transition Theory Perspective. CABI, 2007.
-
Guido van Huylenbroeck, Guy Durand. Multifunctional Agriculture: A New Paradigm for European Agriculture and Rural Development. Ashgate. ISBN 0754635767.
-
Hatfield, J. L., Karlen, D. L.(eds.):. Sustainable Agriculture systems.. Lewis Publishers, London, 1994, 316 pp. ISBN 2 56670 049 3.
-
HELMING, Katharina a Hubert WIGGERING. Multifunctional agriculture: a transition theory perspective.. Heidelberg: Springer-Verlag,, 2003. ISBN 3-540-00008-9.
-
Moudrý,J. a kol. Malofaremní hospodaření. 2019. ISBN 978-80-87371-36-7.
-
Ryszkowski, L. (ed.):. Landscape Ecology in Agroekosystems Management. CRC Press, London, 2002, 366 pp. ISBN 0 8493 0929 0.
-
Váchal, J., Moudrý, J.: Projektování trvale udržitelných systémů hospodaření. Projektování trvale udržitelných systémů hospodaření,. Č. Budějovice 2002, 238 s.
|