Vyučující
|
-
Šimek Miloslav, prof. Ing. CSc.
-
Moudrý Jan, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Půda jako prostředí pro půdní organismy. Edafon a jeho dělení (velikostní a funkční hledisko). Výskyt a distribuce mikroorganismů a živočichů v půdě, metodické přístupy. Vliv abiotických faktorů na funkci půdního mikrobního společenstva. Cyklus uhlíku: vstup organické hmoty do půdy, složení, obrat a vazba organických látek v půdě, tvorba půdní organické hmoty. Procesy dekompozice organických látek. Cyklus dusíku a úloha půdních organismů: mineralizace a imobilizace N, nitrifikace. Amonizace bílkovin. Denitrifikace a volatilizace amoniaku. Chemodenitrifikace, respirační denitrifikace. Faktory ovlivňující denitrifikaci, význam denitrifikace v koloběhu N. Fixace molekulárního dusíku. Procesy přeměn fosforu, síry a ostatních biogenních prvků. Půdní živočichové. Hlavní skupiny, význam v půdě. Půdní mikroorganismy. Hlavní skupiny, význam v půdě. Vztahy mezi organismy v půdě. Interakce mezi populacemi mikroorganismů, mezi mikroorganismy a živočichy. Mikrobiální procesy v rhizosféře. Vliv antropogenních faktorů na mikrobní společenstva půd. Degradace půd. Polutanty v půdě, jejich perzistence a dekompozice. Bioremediace poškozených půd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
- Domácí příprava na výuku
- 90 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 80 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je (1) podat komplexní obraz o struktuře a funkci společenstev organismů v půdě, především o jejich zapojení do koloběhů uhlíku, dusíku i ostatních biogenních prvků - živin; (2) seznámit s vlivem biotických a abiotických faktorů na půdní organismy; (3) zdůraznit úlohu půdních mikroorganismů a půdních živočichů v procesech tvorby a vývoje půd; (4) vysvětlit roli půdních organismů v udržování a zvyšování úrodnosti půdy.
Schopnost aplikovat poznatky a zkušenosti v další práci
|
Předpoklady
|
Ukončení vysokoškolského magisterského nebo inženýrského studia přírodovědného resp. zemědělského zaměření-
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zpracování a prezentace eseje na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Benkeblia, N. (ed.):. Agroecology, Ecosystems, and Sustainability. CRC Press - Taylor & Francis Group, 2015.
-
Brady, N. C., Weil, R. R. The nature and properties of soils.. Prentice Hall,, 2011.
-
Gobat, J.-M., Aragno, M., Matthey, W.:. The living soil.. Science Publishers, 2004.
-
Šimek, M. et al.:. Úvod do půdní biologie. Texty přednášek a metodické návody ke cvičení poskytnuté studentům v elektronické formě..
-
Šimek, Miloslav. Živá půda. (1), Biologie půdy. Vydání první. Praha : Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2976-8.
-
Šimek, Miloslav. Živá půda. (2), Ekologie, využívání a degradace půdy. Vydání první. Praha : Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2976-8.
-
Wall, D.H. (ed.):. Soil Ecology and Ecosystem Services.. Oxford University Press, 2013.
-
Xu, J, Sparks, D.L. (eds.):. Molecular Environmental Soil Science. Springer,, 2013.
|