Předmět: Zemědělská botanika

« Zpět
Název předmětu Zemědělská botanika
Kód předmětu KBD/QZBOT
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hoštičková Irena, Ing. Ph.D.
  • Čurn Vladislav, prof. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Botanika, systém, buňka (Prokarya, Eukarya) - co je to rostlina, botanika jako vědní disciplína, druhy, hierarchický botanický systém, fylogenetický botanický systém, přehled probíraného systému, stavba prokaryotické buňky a systém "rostlin" v říši Prokarya, stavba eukaryotické rostlinné buňky, rodozměna 2. Protozoa, Chromista, Fungi - systém, významné vlastnosti a významní zástupci říší Protozoa, Chromista a Fungi 3. Rhodophyta, Chlorophyta, Charophyta, Anthocerotophyta, Marchantiophyta, Bryophyta - fylogeneze, systém, významné vlastnosti a významní zástupci těchto skupin v rámci říše Plantae 4. Rostlinná pletiva - rostlinné tělo, přístupy ke klasifikaci pletiv, dělivá pletiva, základní pletiva, vodivá pletiva, krycí pletiva, vylučovací pletiva, další typy pletiv. 5. Rostlinné orgány vegetativní - kořen, stonek, list, stavba, přeměny, význam, definice pojmů užívaných v Klíči ke Květeně ČR 6. Lycopodiophyta, Monilophyta, Cycadophyta, Gingophyta, Pinophyta - fylogeneze, systém, významné vlastnosti a významní zástupci 7. Rostlinné orgány generativní (pokračovat v nich budeme i v první části 8. sezení) - květ, květenství, plody, stavba, význam, definice pojmů užívaných v Klíči ke Květeně ČR 8. Magnoliophyta (Magnoliopsida) - fylogeneze, systém, významné vlastnosti a významní zástupci. 9. Magnoliophyta (Liliopsida) (pokračovat v nich budeme i v první části 10. sezení) - fylogeneze, systém, významné vlastnosti a významní zástupci 10. Magnoliophyta (Rosopsida) - fylogeneze, systém, významné vlastnosti a významní zástupci. 11. Magnoliophyta (Rosopsida) pokračování - fylogeneze, systém, významné vlastnosti a významní zástupci. 12. Magnoliophyta (Rosopsida) pokračování - fylogeneze, systém, významné vlastnosti a významní zástupci 13. Rostlinná společenstva a základy fytocenologie - společný výskyt rostlin na stanovišti, metody fytocenologického výzkumu, zápis fytocenologického snímku v terénu 14. Přehled rostlinných společenstev ČR - přehled vybraných společenstev ČR podle formací Konzultace jsou obvykle soustředěny do tří bloků - 1. blok je věnován nižším rostlinám formou diskuze nad otázkou "Co je to rostlina?", 2. blok je věnován vlastnostem vyšších rostlin a to především praktickou činností s preparáty rostlinných pletiv pocházejících z rostlinných orgánů, 3. blok je věnován systému vyšších rostlin formou determinace vybraných druhů podle Klíče ke Květeně ČR. Poznámka: Garant a vyučující je držitelem certifikátu o absolvování kurzu distančního vzdělávání pořádaného Národním centrem distančního vzdělávání Centra pro studium vysokého školství, v.v.i.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Laboratorní práce, Individuální příprava ke zkoušce, Exkurze, Blended learning
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu Zemědělská botanika je poskytnout studujícím informace o rostlinných buňkách, stélkách, tkáních a orgánech; fylogenezi a systému rostlin v nejširším slova smyslu; významu vybraných taxonů ve fylogenezi rostlin, ekosystému a pro využití člověkem. Důraz je kladen na témata významná pro praxi širokého spektra zemědělských oborů a oborů se zemědělskou produkcí provázaných.
Studentky a studenti jsou schopni objasnit postavení taxonů v systému rostlin, a to na základě znalostí o cytologii, histologii, anatomii a morfologii rostlin. Dále jsou schopni posoudit význam rostlin a jejich částí pro diverzifikovanou zemědělskou praxi. Studující po absolvování kurzu získají předpoklady pro studium dalších kurzů provázaných na rostlinnou výrobu.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného studia je přehled o učivu středoškolské botaniky, nicméně využívané materiály umožní úspěšné studium kurzu bez těchto znalostí.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Kombinovaná zkouška, Test

Požadavky k zápočtu: Získání minimálně 60 % bodů ze zápočtového testu (= minimálně 30 bodů). Předmětem zápočtu je poznání a určení vědeckým a případně českým jménem, včetně čeledi, deseti rostlinných druhů ze seznamu 200 druhů (cca. 50 čeledí). Seznam je k dispozici zde: https://worldofplants.net/botanika/zbot/ Hodnocení - správné vědecké jméno čeledi = 2 body, správné vědecké rodové jméno druhu = 1,5 bodu, správný vědecký přívlastek jména druhu = 1,5 bodu; pokud některá z výše uvedených položek chybí nebo je uvedena špatně, pak se teprve přihlíží k českým jménům - správné české jméno čeledi = 1 bod, správné české rodové jméno druhu = 1 bod, správný český přívlastek jména druhu = 1 bod. Maximálně tak lze získat 5 bodů za jeden druh, a tedy 50 bodů celkem. Vypracování a odevzdání semestrální práce (pokud je v daném roce zadána). Požadavky ke zkoušce: Předmětem zkoušky jsou znalosti problematiky kurzu na základě povinné studijní literatury. Zkouška je písemná, na ni navazuje část ústní. Pro absolvování písemné části zkoušky je požadován zisk minimálně 12 bodů z 20 (testové otázky, čtyři možnosti odpovědí, právě jedna odpověď správná, za správnou odpověď se získává bod, za chybnou odpověď se body nezískávají). U ústní zkoušky je položeno 5 otázek. Studentka/student má na výběr u každé otázky, jestli chce nebo nechce odpovídat - pokud nechce odpovídat získává za úkol 0 bodů. Pokud se rozhodne odpovědět, pak za přesnou správnou odpověď získá 1 bod, za nesprávnou nebo nepřesnou odpověď se bod odebírá - tedy odečítá se -1 bod. Na absolvování zkoušky je v celku potřeba 60% z 25 bodů, tedy 15 bodů. Pokud studentka/student po ústní zkoušce celkově neuspěje, do dalšího pokusu o složení zkoušky se výsledek písemné části zkoušky nezapočítává.
Doporučená literatura
  • Botanická fotogalerie.
  • Kalina, T. & Váňa J. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha, 2005. ISBN 80-246-1036-1.
  • Novák, J. & Skalický, M. Botanika - cytologie, histologie, organologie, systematika. Praha, 2009. ISBN 978-80-904011-5-0.
  • PLADIAS. pladias.org.
  • Simpson, M. G. Plant Systematics. Burlington, 2010. ISBN 9780123743800.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Zootechnika (2019) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Agroekologie (2013) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Zootechnika (2016) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní