Předmět: Ekologie planktonu

« Zpět
Název předmětu Ekologie planktonu
Kód předmětu KBE/014
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V akademických rocích začínajících sudým letopočtem (např. 2020/2021), jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Znachor Petr, doc. RNDr. Ph.D.
  • Salcher Michaela Maria, Ph.D.
  • Šimek Karel, prof. RNDr. CSc.
  • Šetlíková Irena, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: 1) Základní enviromentální faktory ovlivňující růst fytoplanktonu - světlo, živiny, způsoby výživy, složení a množství fytoplanktonu na trofickém gradientu 2) Fytoplankton - význam, metody studia, biomasa, složení a diversita, funkční klasifikace společenstev, růstové strategie, primární produkce a její měření 3) Ztrátové procesy ve společenstvu fytoplanktonu, interakce s ostatními planktonními organismy, alelopatie, toxicita 4) Dynamika společenstev v různých časoprostorových měřítcích: diurnální změny, vliv počasí a disturbancí na sezónní dynamiku fytoplanktonu, vertikální a horizontální distribuce fytoplanktonu, globální změna klimatu a její vliv na společenstva fytoplanktonu, dlouhodobé trendy. 5) Sinicové vodní květy - příčiny a souvislosti 6) Bakterie - metody studia (kultivace, in situ metody, genomika), rozšíření bakterií a archeí v jezerech, diversita and struktura společentev, typičtí sledkovodní zástupci, biogeografie, výskyt na trofickém gradientu a sezónní změny, fyziologické a genetické vlastnosti typických zástupců, "genome-streamlining", "Black Queen" hypotéza 7) Viry - metody studia (kultivace, in situ metody, genomika), rozšíření a výskyt virů v jezerech, lytické vs. lysogenní viry, význam virů v trofických interakcích a koloběhu uhlíku, vysvětlení vybraných ekologických konceptů např. hypotéz "Kill-the-winner, Piggyback-the-winner, Constant-diversity" 8) Trofická role a potravní specializace planktonních prvoků (bakterivorní, algivorní, omnivorní, heterotrofní versus mixotrofní), role prvoků jako mezičlánku od bakterií k vyšším trofickým hladinám 9) Koncept mikrobiální smyčky v různých vodních ekosystémech - extrémně kyselá jezera, acidifikovaná jezera, jezera s vysokým obsahem huminových látek v porovnání s tzv. "clear-water lakes". 10) Vířníci, perloočky a klanonožci - úvod, význam, metody studia, rozmnožování a životní cykly, sekundární produkce a její měření. 11) Zooplankton - způsob výživy - filtrace a predace, antipredační strategie (morfologické, reprodukční, migrace), cyklomorfóza. 12) Zooplankton - kompetice vířníků a perlooček, řízení limnetického ekosystému (rybí predace, velikostně-selektivní predace, trofická kaskáda). 13) Sezónní změny v planktonu (PEG model), paradox planktonu Obsah cvičení/semináře: Součástí kurzu je celodenní exkurze, která představí typické ekosystémy stojatých vod (rybník, údolní nádrž) a metody vzorkování planktonu. Studenti vypracují stručnou esej na zadané téma (aktuální publikace), které představí formou samostatné prezentace na semináři.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem přednášky je poskytnout vyčerpávající informace o ekologii planktonních společenstev ve stojatých vodách s rozdílnými podmínkami prostředí a různým stupněm trofie. Multioborová přednáška zahrnuje poznatky z mnoha vědních disciplín dotýkajících se nejvýznamnějších složek planktonu od virů, bakterií, prvoků, nálevníků, hub přes řasy a sinice až po vířníky a korýše.

Předpoklady
Přednáška předpokládá znalosti z obecné limnologie, hydrobiologie, mikrobiologie a ekologie. Absolvování všech zmíněných kurzů není povinné, ale výrazně usnadní orientaci v přednášené problematice.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Absolvování exkurze, zpracování eseje a její prezentace, aktivní diskuse na semináři. Během zkoušky musí student prokázat znalosti v širším kontextu ekologie stojatých vod s důrazem na logické uvažování a správně zodpovědět nadpoloviční počet otázek.
Doporučená literatura
  • Lampert W., Sommer U. 2007: Limnoecology: The Ecology of Lakes and Streams. 2nd edition, Oxford Univ. Press, 336 p..
  • Pernthaler, J. 2005: Predation on prokaryotes in the water column and its ecological implications. Nature Reviews Microbiology 3(7): 537-546..
  • Reynolds C.S. 2006: Ecology of Phytoplankton. Cambridge Univ. Press, 535 p..
  • Rulík M., Baudišová D., Růžička J., Šimek K. 2013: Mikrobiální ekologie vod. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 292s. (Skripta). ISBN 978-80-244-3477-3..
  • Sommer U., Adrian R. et al. 2012: Beyond the plankton ecology group (PEG) model: mechanisms driving plankton succession. Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 43: 429-448..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr