Předmět: Social Ecology of Local Rural Systems

« Zpět
Název předmětu Social Ecology of Local Rural Systems
Kód předmětu KBE/019
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Straková Jitka, Mgr.
Obsah předmětu
Obsah přednášky: Základní socioekologické principy (jednodenní seminář ve Vídni); Metody studia lokálních rurálních systémů ze socioekologické perspektivy, toky materiálů a energie, způsoby využívání půdy, technologií a lidské práce v regionálních rurálních systémech, přechod od agrárních k industriálním rurálním společnostem (blokový seminář na Třeboňsku). Obsah cvičení: Analýza dat o využití času, energie a materiálů v různých rurálních komunitách vzhledem k udržitelnosti hospodaření, sběr terénních dat a uskutečnění interview v Klikově, prezentace výsledků a formulace reportu v pracovních skupinách.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Exkurze
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem semináře je představit studentům základní metody studia lokálních rurálních systémů v rámci konceptu udržitelného rozvoje. Na základě aplikace systémového přístupu se studenti učí analyzovat rurální socio-ekologický systém jako soustavu vzájemně se ovlivňujících proměnných reprezentovaných toky materiálů a energie, způsoby využívání půdy, lidskou prací a používanými technologiemi. Kurz studentům poskytuje teoretický základ a praktické zkušenosti se sběrem relevantních terénních empirických dat. Studenti se učí navázat osobní kontakt s respondenty a získávat od nich "citlivá" data a informace, stejně tak jako formulovat získané výsledky do podoby odborné zprávy.
Porozumění principům socio-ekologie Porozumění metodám studia lokálných vesnických systémů Schopnost skupinové práce se studenty různých disciplín
Předpoklady
aktivní znalost angličtiny ochota ke skupinové práci aktivní zapojení do diskuzí, které jsou nedílnou součástí kurzu

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Průběžné hodnocení

Aktivní znalost angličtiny a zapojení se do diskuzí Skupinová práce
Doporučená literatura
  • Fischer-Kowalski, M., & Haberl, H., 2007. Socioecological transitions and global change: Trajectories of social metabolism and land use (Eds.), Cheltenham, UK, Northampton, USA: Edward Elgar..
  • Fischer-Kowalski, M., Singh, S.J., Ringhofer, L., Grünbühel, C.M., Lauk, C., Remesch,.
  • Kušová D., Těšitel J., Bartoš M. (2009): Biosphere reserves as learning sites for sustainable development (a case study of the Czech Republic). In: Linda R. Elling (Ed.). Social Development. New York, Nova Publishers: 87-124..
  • Singh, S.J., Ringhofer, L., Haas, W., Krausmann, F., Fischer-Kowalski, M., 2010. Local.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr