Vyučující
|
-
Kučera Tomáš, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: 1) Zonace Evropy a postglaciální migrace z refugií. Vývoj lesa během holocénu, formování horní hranice lesa a vývoj krajiny pod vlivem osídlení, nástup teplomilných a světlomilných druhů, přirozené a umělé bezlesí a jeho význam pro biodiverzitu. 2) Biogeografie a sídelní geografie (jak přírodní podmínky predeterminovaly migrace organismů a člověka). Pohřbené resp. reliktní krajiny; historická diverzifikovaná krajina a extenzivní hospodaření (pastva v lese, střední les), původní a nepůvodní lesy a jejich indikace, lesy variabilní a uniformní, pestrá druhová skladba dřevin, vysídlené a opuštěné krajiny nejenom v pohraničí. 3) Historický vývoj kulturní krajiny, renesanční a barokní úpravy, romantické prvky, stavby a architektura, estetická funkce krajiny a její přínos pro metodiky hodnocení krajinného rázu. 4) Krajina 20. a 21. století - cesta od agrární krajiny ke krajině mimoprodukční. Časový vývoj funkcí krajinných prvků, vývoj hranice les-bezlesí, sukcese v opuštěných krajinách. Hodnota krajiny dříve a dnes. 5) Krajinný ráz a metody jeho hodnocení. 6) Rybniční krajina jako příklad spojité nádoby živin, toků energií, migrací organismů a osídlení člověkem. Intenzivní a extenzivní hospodaření, produkční funkce rybníků a ochrana přírody. Mokřady a jejich topoklimatický efekt. 7) Městská ekologie: městské klima, půdy a vody jako zdroj, diverzita ve městech. Veřejný prostor a veřejná zeleň. Zelená architektura a zelená infrastruktura. Zeleň a globální změny klimatu. 8) Územní rozvoj měst a obcí, význam propojení biokoridorů pro diverzitu druhů i forem, zakládání, správa a údržba funkční zeleně, příměstské lesy (dilema městských alejí a remízů, biodiverzita vs. bezpečnost). 9) Intenzifikace vs. opuštění krajiny. Vratné a nevratné změny. Rurální prostor a výzvy 21. stol. (zelená energetika - větrné a sluneční elektrárny, energetické plodiny, zatravnění a zalesnění, obnova starých sadů, atp.). 10) Human well-being. Územně-plánovací dokumentace a legislativa zaměřená na ochranu a plánování krajiny. Obsah cvičení: 1. Typologie krajiny České republiky (přírodní a kulturní krajiny) a její struktura (fyzicko-geografické sféry, biodiverzita, vývoj parcelace). 2. Prehistorický a historický vývoj krajinného uspořádání (vývoj osídlení, kulturní krajina). Proměna středoevropské krajiny za posledních 100 let (hledání historických podkladů, starých map a fotografií) a prognóza budoucího vývoje. 3. Krajina a její funkce (ekologické, kulturní, společenské, hospodářské). Tvorba mentální mapy. 4. Ochrana krajiny: hodnocení krajinného rázu. 5. Obnova a rekultivace narušené krajiny, tvorba krajiny. 6. Krajina a turistický ruch (přírodní a kulturní atraktivity v regionu). 7. Kde se potkává ochrana krajiny s ochranou přírody a kde se rozcházejí? 8. Scénářová studie budoucího vývoje krajiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Případová studie
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz je koncipován primárně jako pokročilý kurz pro studenty bakalářského studia oboru Péče o životní prostředí (zde povinná prerekvizita KBE-954 Krajinná ekologie 1), resp. doplňkový kurz pro ostatní studenty. Na kurz navazují samostatně koncipované semináře připravené na míru jednotlivým oborům.
Studenti si osvojí rozšířený pohled na krajinu přístupy dalších oborů, které s krajinným prostorem zacházejí. Zejména se jedná a udržitelné hospodaření, turistický ruch, péči o kulturní dědictví krajiny, sídelní zeleň, resp. zelenou a modrou infrastrukturu a krajinné plánování.
|
Předpoklady
|
Absolvování kurzu KBE/025 Krajinná ekologie I je silně doporučené studentům Péče o životní prostředí, není však nezbytné pro studenty jiných studijních programů. U těch se však předpokládá základní orientace v problematice ekosystémové ekologie a ochraně přírody.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Kolokvium, Seminární práce
Samostatný přístup ke studiu literatury (prezentace hlavních myšlenek vybraného titulu ostatním studentům), osvojení si znalostí předmětu. Zkouška bude udělena na základě zpracování a prezentace hodnot krajinného rázu vybraného území.
|
Doporučená literatura
|
-
Beck T. (2013): Principles of ecological landscape design. Island Press..
-
Collinge S.K. (2009): Ecology of fragmented landscapes. Baltimore, 340 p..
-
Časopisy: Landscape Ecology, Landscepe and Urban Planning, Agriculture, Ecosystems and Environment.
-
Lambin E.F. & Geist H.J. (2006): Land/use and land/cover change. Local processes and global impacts. Springer, 222 p..
-
Niemala J. (ed.)(2011): Urban ecology. Oxford Univ. Press..
|