| Název předmětu | Pokročilé regresní metody | 
|---|---|
| Kód předmětu | KBE/051 | 
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení | 
| Úroveň předmětu | Doktorský | 
| Rok studia | nespecifikován | 
| Četnost výuky | V akademických rocích začínajících lichým letopočtem (např. 2017/2018), jen v zimním semestru. | 
| Semestr | Zimní | 
| Počet ECTS kreditů | 5 | 
| Vyučovací jazyk | čeština | 
| Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný | 
| Způsob výuky | Kontaktní | 
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž | 
| Doporučené volitelné součásti programu | Není | 
| Vyučující | 
|---|
        
  | 
| Obsah předmětu | 
| 
        Obsah přednášky: Lineární, zobecněné lineární a zobecněné aditivní modely; lineární modely se smíšenými efekty - vnořené vs. (částečně) zkřížené náhodné efekty, modelování korelační struktury, GLMM, GAMM; analýza přežívání s náhodnými efekty, zero-inflated a zero-truncated modely, pokročilé regresní stromy a náhodné lesy, analýza fylogenetických dat, analýza bodových uspořádání, výběr modelu - klasické postupy a postupy založené na úspornosti, průměrování modelů; boostrap a jacknife Obsah cvičení: Doplňují přednášku, nejsou časově oddělena - prolínají se 
         | 
| Studijní aktivity a metody výuky | 
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), E-learning
        
            
  | 
| Výstupy z učení | 
| 
                
                Posluchači se seznámí s pokročilými způsoby modelování dat z přírodovědných oborů, s důrazem na kombinaci pevných a náhodných efektů a také na volbu komplexity modelů a kombinace více jejich typů. Cílem je, aby si posluchači tyto postupy osvojili a dokázali je nezávisle používat ve své odborné práci. Významnou součástí kurzu jsou i přednášejícím hodnocené domácí úkoly.
                 Absolventi budou schopni se pro data pocházející z oborů přírodních věd správně rozhodnout o typu regresního modelu: podoba vysvětlujících proměnných a volba pevných vs. náhodných efektů, transformace škály vysvětlované a vysvětlujících proměnných, testování významností jednotlivých efektů a výběr vysvětlujících proměnných. Budou také schopni efektivně aplikovat pokročilé typy stromečkových modelů (např. boosted regression trees and regression forests). Naučí se aplikovat metody modelování fylogenetických korelací mezi jednotlivými taxony v oblasti srovnávací ekologie a správně použít neparametrické zobecněné aditivní modely (GAM a GAMM).  | 
        
| Předpoklady | 
| 
                
                
                Student by měl být již seznámen nejen se základními lineárními modely (lineární regrese, ANOVA), ale take s pokročilejšími zobecněnými lineárními modely (GLM) a s použitím těchto modelů v programu R. Znalost základů práce s programem R je ověřována na počátku kurzu.
                
                
                    
                    
                        
                         KBE/050 ----- nebo ----- KBE/785E  | 
        
| Hodnoticí metody a kritéria | 
| 
                
                    
                        Písemná zkouška, Průběžné hodnocení
                        
                        
                         Studenti by měli průběžně dodávané studijní materiály prostudovat před jejich probíráním s přednášejícím. Studentům jsou v průběhu semestru zadávány domácí úkoly (5-7), které jsou bodovány přednášejícím.  | 
        
| Doporučená literatura | 
        
  | 
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází | 
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | 
|---|