Název předmětu | Biogeochemické cykly |
---|---|
Kód předmětu | KBE/102 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Četnost výuky | V každém akademickém roce, jen v letním semestru. |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah přednášek: 1. Definice předmětu, základní terminologie, ekologická stechiometrie, příklady (i) vlivu vývoje Země na rozvoj života, (ii) vlivu života na změny abiotického prostředí a (iii) propojení koloběhu živin. 2. Rozvoj Země a života na Zemi. 3. Atmosféra: struktura, složení, globální atmosférická cirkulace, bilance energie zemského povrchu, skleníkový efekt, vliv člověka na složení a děje v atmosféře (změny teploty, acidifikace, ozonová vrstva). 4. Oceány: struktura, cirkulace, primární produkce, interakce mezi oceánem a atmosférou, mezi pevninou a atmosférou. Vliv podnebí na primární produkci, biodiverzitu a rozložení biomů, dlouhodobé a krátkodobé změny podnebí v čase. 5. Litosféra: geologický obrat na zemském povrchu, celkový cyklus hornin, zvětrávání, posloupnost vzniku minerálů, vznik jílových minerálů. Pedosféra: půdní profil, složení a vývoj půd, význam vlivu vnějších faktorů rozložení půd na Zemi, permafrost, vliv lidské činnosti 6. Hydrologický cyklus: základní principy bilance vody, evapotranspirace, pohyb vody v suchozemském ekosystému, pohyb vody rostlinou, ztráty vody z ekosystému, vliv člověka na zásoby vody v ekosystému. Koloběh C v suchozemském ekosystému: hrubá primární produkce (GPP) , fotosyntéza, regulace transpirace a vstupu CO2 propojení hydrologického cyklu s koloběhem C, vliv faktorů prostředí na fotosyntézu a GPP, měření GPP 7. Koloběh C v suchozemském ekosystému pokračování: čistá primární produkce (NPP), fyziologická kontrola NPP, čistá produkce ekosystému (NEP), celková zásoba C, zásoba a transformace C v půdě, vliv faktorů prostředí na zásobu a transformaci C v půdě, měření NEP. 8. Cykly živin v suchozemském ekosystému: koloběh N a jeho propojení s koloběhem C, regulace nejdůležitějších procesů koloběhu N, vliv lidské činnosti na koloběh N, důsledky změn v koloběhu N, N saturace. 9. Cykly živin v suchozemském ekosystému - pokračování: koloběh P, koloběhy Ca, S a K, vliv lidské činnosti emise, depozice, acidifikace. Cykly C a živin ve vodě: základní rozdíly ve vlastnostech vody a vzduchu, které určují rozdíly v ekosystémových procesech, srovnání procesů a struktury suchozemských a vodních ekosystémů (primární produkce, trofické pyramidy, potravní strategie, adaptace organismů na podmínky prostředí, dostupnost živin). 10. Cykly C a živin ve vodě - pokračování: sladkovodní ekosystémy: jezera - struktura a funkce, tekoucí vody - koncept říčního kontinua a spirálního toku živin. Cykly C a živin v mokřadech: produkce metanu, rozdělení produkce metanu na Zemi, vliv lidské činnosti. Globální koloběhy prvků na Zemi a vliv člověka: zásobníky a toky C. 11. Globální koloběhy prvků na Zemi a vliv člověka - pokračování: zásobníky a toky kyslíku, dusíku, fosforu a síry
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), E-learning, Individuální konzultace s vyučujícím
|
Výstupy z učení |
Přednáška podává informace o základních procesech, kterými dochází k přeměnám a transportu látek v atmosféře, na souši, ve vodách a mezi těmito kompartmenty činností abiotických i biotických mechanizmů a to v globálním i lokálním měřítku. Důraz bude kladen na procesy, k jejichž intenzifikaci dochází rozvojem lidské populace a její aktivity.
Absolvent kursu získá přehled o základních mechanismech ovlivňujících cykly prvků na Zemi, a o důsledcích chemických a fyzikáních procesů pro ekologii a fungování ekosystémů. Dále získá větší náhled na ovlivnění základních biogeochemických procesů člověkem a možné důsledky z toho plynoucí. |
Předpoklady |
Předpokládáme základní znalosti na úrovni středoškolské chemie a fyziky, a znalosti základů ekologie
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Kombinovaná zkouška
Před přihlášením se ke zkoušce (zkouška je písemná) není potřeba splnit žádné zvláštní podmínky. Pro úspěšné složení písemného testu je minimálním požadavkem zisk více než 50 % bodů. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie ekosystémů - specializace Aplikovaná ekologie (1) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Péče o životní prostředí (1) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie ekosystémů - specializace Půdní biologie (1) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie ekosystémů - specializace Hydrobiologie (1) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie ekosystémů - specializace Ekologie (1) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |