Vyučující
|
-
Meador Travis Blake, Ph.D.
-
Čapek Petr, RNDr. Ph.D.
-
Šantrůčková Hana, prof. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky, základní pojmy. Vznik Země a rozvoj života. 2. Atmosféra: Vertikální struktura a složení; atmosferická cirkulace; energetická bilance Země. 3. Oceány a Hydrosféra: Struktura, distribuce, cyklus vody. 4. Cyklus uhlíku ve vodních ekosystémech: Rozpouštění oxidu uhličitého ve vodě, primární produkce, ekologická stechiometrie. 5. Litosféra: Vznik hornin a minerálů, eroze, zvětrávání, vývoj a klasifikace půd. 6. Cyklus uhlíku v suchozemských ekosystémech: Hrubá a čistá primární produkce, čistá produkce ekosystému, rozklad rostlinného opadu a půdní organické hmoty, sekvestrace uhlíku v půdě. 7. Cykly živin (dusík a fosfor) v suchozemských ekosystémech: Biologické funkce dusíku, Symbiotické interakce mezi rostlinami a půdními mikroorganismy, mineralizace a sorpce fosforu, ekologická stechiometrie. 8. Úvod do matematického modelování: Diferenciální rovnice, rozklad prvního řádu, modely cyklu uhlíku v půdě, využití a nejistoty matematických modelů. 9. Důsledky lidské aktivity. 10. Poslední hodiny kurzu jsou věnovány studentským prezentacím výsledků aktuálních vědeckých výzkumů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální konzultace s vyučujícím
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s tzv. biogeochemickými cykly, které jsou pozorovatelné/měřitelné na lokální, regionální, kontinentální a globální úrovni. Kurz je zaměřen na vysvětlení základních pojmů a principů, ze kterých lze předpovědět směr a rychlost procesů řídících biogeochemické cykly. Kurz se dále věnuje způsobům jakými lidská činnosti tyto procesy ovlivňuje a s jakým výsledkem. Nedílnou součástí kurzu je úvod do matematického modelování jako jednoho z přístupů studia biogeochemických cyklů.
Studenti získají základní znalosti o biogeochemických procesech a tedy o fungování biosféry obecně. Základní dovedností úspěšného absolventa je schopnost kombinovat poznatky/znalosti z řady vědních oborů jako jsou fyzika, chemie, biologie či botanika.
|
Předpoklady
|
Předmět je základním úvodem do dané problematiky a proto studenti, kteří si chtějí kurz zapsat, nepotřebují absolvovat žádné předchozí kurzy. Předmět předpokládá znalosti na úrovni středoškolského studia. Tyto znalosti se během kurzu pospojují do jediného koherentního konceptu biogeochemických cyklů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Kombinovaná zkouška, Sebereflexe
Student musí odevzdat esej na téma zadané vyučujícími a toto téma pak prezentovat v jedné z hodin.
|
Doporučená literatura
|
-
Aber J.D., Melillo J.M. 2001 terrestrial Ecosystems. Harcourt, New York, 553 pp..
-
B. Bolin, R. B. Cook (eds. ): The major biogeochemical cycles and their interactions, 1983, SCOPE 21, 532 pp. Wiley..
-
Butcher S. S., R. J. Charlson, G. H. Orians, G. V. Wolfe: Global biogeochemical cycles, 1992, Academic, 377 pp..
-
Chapin III F.S. 2002 Principles of terrestrial Ecosystem Ecology. Springer, New York, 436 pp..
-
Schlesinger W.H. Biogeochemistry. Gulf Profes. Publ., 2005..
-
Schlesinger W.H. 1997 Biogeochemistry. Analysis of Global Change. Acad. Press., London., 588 pp..
|