Vyučující
|
-
Hais Martin, RNDr. Ph.D.
-
Grill Stanislav, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Získávání geografických dat na internetu - informační databáze, extrakce dat do tabulek, úprava dat pro kartografické zpracování, propojení tabulárních dat a gis vrstvy 2. Kartografický produkt (mapa, schéma, model, globus) pro vizualizaci jevů a objektů v prostoru - tematická mapa pro výuku regionální geografie (mapa jako počátek vyučovací hodiny) 3. Základy zpracování a použití vektorové a rastrové grafiky - náčrt, plánek, diagram pro představení problematiky studentům 4. Fotografie jako metoda terénní práce geografa - časosběrná fotografie, kompozice a měřítko ve fotografii, fotografie jako podklad pro kartografickou vizualizaci 5. Tematické zpracování sociálně-geografické problematiky (analýza a vizualizace) - např. dopravní dostupnost krajského města, rozložení vybraných objektů v ČR (obchodní centra a jejich zázemí, malé pivovary, turistické objekty a jejich návštěvnost, vybrané úřady a jejich spádovost ?), analýza dopravních nehod a srážek se zvěří, vývoj opuštěných území (brownfield) ve městech, charakteristika regionů dle náboženské příslušnosti apod. 6. Tematické zpracování fyzicko-geografické problematiky (analýza a vizualizace) - např. vývoj teplot v časové řadě pro vybraný světový region, desertifikace, úbytek tropických pralesů, fragmentace a zonace národních parků v ČR a jeho dopady na ochranu přírody, záplavové území řeky a jeho role při povodních apod. 7. Město, ve kterém žiji. Pozorování a popis klimatických, demografických, turistických, dopravních, volnočasových, ekonomických jevů ve městě. Jejich rozmístění, význam a možnosti rozvoje. 8. Krajina kolem nás. Můj region. Regionalizace a "hranice" kolem nás. 9. Systém ochrany přírody u nás a ve světě - organizace, chráněná území, "zelená" politika, historie a vývoj 10. Životní prostředí a člověk jako hlavní původce změn. Environmentální chování a aktivní občanství. 11. Mediální svět versus svět kolem nás. Jak svět médií ovlivňuje naše vnímání okolí a zároveň naše interakce s krajinou kolem nás. 12. Lidská práva v kontextu dnešního světa. Globální rozvojové problémy, jejich příčiny a důsledky pro naše postoje. 13. Prezentace seminárních prací I. 14. Prezentace seminárních prací II.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Praktická výuka
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu: Cílem předmětu je získání praktických dovedností pro "geografický" popis jevů a prostoru kolem nás s důrazem na zlepšení výuky geografie. V semináři budou diskutovány vybraná témata geografie a jejich možné zařazení ve výuce středoškolské geografie ve formě vizualizace prostorové informace (tvorba mapy, webové prezentace, praktické pomůcky pro výuku apod.).
Student dokáže použít získané teoretické znalosti ve výuce
|
Předpoklady
|
základní práce s PC
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
úspěšné vypracování zadaných cvičení
|
Doporučená literatura
|
-
časopisy:. Dnešní svět.
-
časopisy:. Geografické rozhledy.
-
Kartografické a datové výstupy ve zpravodajství. TV, internet, noviny a časopisy.
-
Mitchell, Andy. The ESRI guide to GIS analysis. Vol. 1, Geographic patterns & relationships. Redlands : ESRI Press, 1999. ISBN 1-879102-06-4.
-
Mitchell, Andy. The ESRI guide to GIS analysis. Vol. 2, Spatial measurements statistics. Redlands : ESRI Press, 2005. ISBN 1-58948-116-X.
-
Prokop, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Druhé, rozšířené vydání. Brno : Host, 2020. ISBN 978-80-275-0308-7.
-
Voženílek, V.:. Metody tematické kartografie - vizualizace prostorových jevů. Univerzita Palackého, Olomouc, 216 s., 2011.
|