Název předmětu | Metodologie literární interpretace |
---|---|
Kód předmětu | KBH/MLZ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | nespecifikováno |
Studijní praxe | nespecifikováno |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Pojem interpretace a analýzy - objektivní a subjektivní přístup k liter. textu. Vymezení textu: definice, přehled koncepcí, vztah textu a jeho "okolí". Přehled interpretačních metod od 2. pol. 19. století do současnosti I Přehled interpretačních metod od 2. pol. 19. století do současnosti II Přehled interpretačních metod od 2. pol. 19. století do současnosti II Strukturalismus: přístup k textu (vymezení zákl. problémů) Dekonstrukce: pokus o "anti-interpretaci" Manuskriptologie: Teorie psaní jako "rozkrývání významu" Nový historismus a pokus o kulturní interpretaci textu Přednosti a nedostatky intertextuální interpretace (střet emanentního a společenského přístupu).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Předmět poskytuje teoretické základy a pojmoslovný aparát metodologie literární interpretace s důrazem na konkrétní aplikaci nejnovějších metod. Seminář bude zaměřen na interpretaci konkrétního slovesného textu, především prózy a poezie s důrazem na literaturu 19. a 20. století. Pozornost bude věnována protikladu tzv. vědeckého (scientistního) a citového (prožitkového) přístupu k literárnímu textu a také možnostem spojování obou postojů.
Absolvent předmětu bude schopen prakticky interpretovat text, přistupovat k němu z nejrůznějších pozic, identifikovat vnitřní strukturu textu, popsat jeho mechanismy a vymezit vztah textu k okolnímu kulturnímu kontextu. |
Předpoklady |
Podmínkou je zkouška z KBH/ULB Úvod do studia literatury.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Esej
Aktivní účast ma seminářích, závěrečný zápočtový test, odevzdání písemného referátu v rozsahu 10 normostran (pokus o interpretaci literárně zvoleného prozaického nebo básnického textu). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (2) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |